onderzoekers ontdekken hoe ze urine kunnen omzetten in elektriciteit en drinkwater

door Skip

10 September 2017

Batterijen voeden met micro-organismen die elektriciteit kunnen opwekken door zich te voeden met urine. Het is een van de oplossingen die in opkomst is in de wereld biotechnologieën (dat ook iets sensationeels is). Maar wat nou als we tijdens dat proces het ons ook zou lukken om de ziekmakers te doden die in afvalwater zitten? Een team van Engelse onderzoekers heeft deze ontdekking gedaan, en het laat zich raden welke enorme potentie dit heeft.

Coverfoto's: Hasan Zulic (Wikipedia) / spangdahlem.af.mil

via info.uwe.ac.uk

Een project met veel toepassingsmogelijkheden

Fonte

Het onderzoek dat werd geleid door vorsers van de University of West England was er in de eerste instantie op gericht om rampgebieden of vluchtelingenkampen te voorzien van elektriciteit zodat mensen zich een beetje veiliger kunnen voelen doordat er verlichting is in die gebieden.

De technologie in kwestie is een batterij die microben als brandstof heeft (Microbial Fuel Cell - MFC). Microben voeden zich dus met organisch materiaal zoals urine, groeien verder, en zodoende produceren zij kleine hoeveelheden energie. Het systeem is omgedoopt tot "urinekriciteit" (pee power), maar dat wat wetenschappers hebben gedaan dat zo spannend is, is het desinfecterende vermogen van de MFC gebruiken in de waterzuiveringsinstallaties.

Om het experiment in gang te zetten is er een van de voornaamste darmbacteriën gebruikt, namelijk de stam van de Salmonellabacterie die doorgaans voedselvergiftiging veroorzaakt. Toen de onderzoekers de resultaten van het waterzuiveringsproces controleerden, stelden ze datgene vast wat ze in de eerste instantie alleen maar hadden durven hopen, namelijk dat de ziekmakende bacteriën zo doeltreffend waren vernietigd dat het water in die toestand in alle opzichten drinkbaar was.

Zoals een van de microbiologen aangeeft die betrokken bij het project: "Het doel is om de aanwezige bacteriën te vernietigen, maar intussen laten de resultaten ook zien dat we beschikken over een stabiel biologisch systeem waarmee afval kan worden verwerkt, elektriciteit kan worden opgewekt en kan worden voorkomen dat schadelijke organismen het riool kunnen bereiken".