Onderzoekers ontdekken het eiwit dat tumoren laat groeien. Dit blokkeren zal betekenen dat kanker is te behandelen

door Skip

20 Maart 2018

Een team van Italiaanse onderzoekers van de universiteiten in Siena en Brescia hebben in samenwerking met de universiteit Manchester een belangrijk punt bereikt in de strijd tegen het overwinnen van kanker. Wetenschappers hebben namelijk een eiwit geïdentificeerd dat een hoofdrol speelt in de verspreiding van tumorcellen. Nu deze is herkend kan men overgaan tot het maken van medicijnen waarmee de tumor zelf kan worden gestopt.

via pnas.org

Om te kunnen weten hoe belangrijk deze ontdekking is, moet je eerst weten wat er gebeurt in het menselijk lichaam wanneer een tumor ontstaat.

pixabay.com

In simpele woorden, wanneer er een tumor groeit in het lichaam dan probeert het immuunsysteem de schadelijke cellen te vernietigen. In veel gevallen mislukt de poging, in zoverre dat de cellen van het immuunsysteem zelf (met name de macrofagen) ten behoeve van de tumor gaan werken, waardoor zij de helpers van kanker worden.

De onderzoekers hebben echter ontdekt dat de macrofagen geherprogrammeerd kunnen worden en dat ze dus weer hun oorspronkelijke rol kunnen vervullen. Om dit voor elkaar te krijgen is het nodig dat er iets wordt gedaan aan het eiwit ERK5 (in het Engels Extracellular-Regulated Protein Kinase) dat macrofagen tot bondgenoot maakt van de tumoren.

Dit eiwit zou dus het doelwit kunnen worden van de medicijnen die de groei van een tumor moeten stoppen. Onderzoekers konden, door het volgen van deze methode, de groei van een kankervorm blokkeren bij muizen.

Dat macrofagen een rol speelden bij de verspreiding van kanker dat was al lang bekend, zo staat in een mededeling geschreven van de universiteit Sienna, maar dat het hier ook controle over kon uitoefenen, dat was niet bekend.

Door de ontdekking die is gedaan in Italië is er weer een plekje gevuld in het grote kader in de strijd tegen kanker, waar echter nog vele lege plekken zijn. Door onderzoek zijn er grote stappen gezet in de laatste decennia en konden miljoenen mensen gered worden, en daarom vertrouwen wij erop dat niemand binnenkort meer aan kanker sterft.