In Frankrijk is een gigantisch dijbeen gevonden van een dinosaurus die 140 miljoen jaar geleden leefde

door Skip

05 Augustus 2019

Ongeveer honderd en nog wat miljoen jaar geleden konden verschillende dinosaurussoorten ongestoord leven. Voordat zij definitief van de aarde verdwenen leefden er in Europa een aantal van de grootste dinosoorten. Onder hen had je de herbivoren die deel uitmaakten van de sauropoda die gigantisch groot konden worden. Een nieuwe vondst gedaan door Franse paleontologen op locatie Angeac-Charente toont aan dat deze oeroude herbivoren soorten imposant waren.

via Huffington Post

Youtube / Euronews

In Angeac-Charente, een gebied in het zuidwesten van Frankrijk is een gigantisch dijbeen gevonden van een dinosaurus die ommenabij de 140 miljoen jaar geleden leefde. Het dijbeen is langer dan twee meter en weegt meer dan 400 kilo. Er wordt aangenomen dat het immense dier ongeveer 14 meter lang was en meer dan tien ton woog. Het dijbeen zou vermoedelijk van een sauropode zijn; een plantenetende dinosaurus met een zeer lange nek en staart waarvan de soort nog niet goed is geïdentificeerd. Het dijbeen is ontdekt onder een dikke laag klei door de jonge promovendus Maxime Lasseron.

"Het is een ongelofelijke ontdekking" zegt Ronan Allain. Hij is paleontoloog van het Nationaal Natuurhistorisch Museum in Parijs. Hij gaat verder: "Ik ben ontzettend verrast door de staat waarin dit dijbeen zich bevindt. Je kan de aanhechtingen van spieren en pezen zien en littekens. Dat is echt een zeldzaamheid bij grote stukken als deze want de neiging bestaat dat ze in elkaar storten en versplinteren."

Het is niet voor het eerst dat er op deze locatie dinosaurusfossielen worden gevonden. Deze Franse locatie is een van de plekken waar de meeste paleontologische vondsten worden gedaan. Zo zijn er in de laatste tien jaar ongeveer 7,500 fossielen gevonden.