Door mensen getekende tekens gevonden in de buurt van fossiele voetafdrukken van dinosaurussen: is er een verband?

02 April 2024

Niet-aviaire dinosaurussen leefden tientallen miljoenen jaren geleden en stierven uit aan het einde van het Krijt, waarmee ze de basis legden voor de opkomst van zoogdieren en dus ook van mensen.

Mensen en niet-aviaire dinosaurussen leefden niet op dezelfde plaatsen en perioden, en toch is het soms mogelijk om merkwaardige overeenkomsten te vinden vanuit archeologisch en paleontologisch oogpunt.

De oude bewoners van Zuid-Amerika lijken bijvoorbeeld geïnspireerd te zijn door de fossiele voetafdrukken van dinosauriërs om enkele rotstekeningen in het oosten van Brazilië te maken. Een interessant toeval.

Menselijke rotstekeningen naast fossiele voetafdrukken van dinosauriërs: de studie

Troiano et al./ Scientific Reports 2024

We zijn in Paraíba, Brazilië, en sommige archeologen hebben een diepgaand verband ontdekt tussen menselijke rotstekeningen en voetafdrukken van dinosauriërs uit het Onder-Krijt. In de studie gepubliceerd in het tijdschrift Scientific Reports benadrukken de onderzoekers hoe de rotstekeningen in het gebied opzettelijk zijn gemaakt rond dinosaurussporen die 100 miljoen jaar oud zijn.

Ondanks het grote aantal geïdentificeerde rotstekeningen is er feitelijk geen sprake van overlap tussen deze en de fossiele voetafdrukken, noch enige schade aan deze laatste. Kortom, het is alsof oude mensen ervoor kozen hun rotstekeningen niet op die voetafdrukken te maken.

Op zichzelf lijkt die van de Braziliaanse archeologen misschien een kleine ontdekking. Toch is het voldoende om even stil te staan ​​om te begrijpen dat onze aandacht voor de prehistorie niet dezelfde is als die van andere menselijke groepen, zowel in het heden als in het verleden. Tweehonderd jaar geleden werden in Europa absurde wezens gereconstrueerd op basis van verspreide botten, terwijl duizenden jaren geleden in Brazilië rotstekeningen werden gemaakt naast fossiele voetafdrukken. Om ze niet te storen.

De ontdekking van rotstekeningen naast fossiele voetafdrukken

Troiano et al./ Scientific Reports 2024

Net als andere die al in de Braziliaanse regio zijn gevonden, bevatten de rotstekeningen van Serrote do Letreiro, die naast fossiele voetafdrukken zijn gemaakt, ook cirkelvormige en abstracte motieven. Maar als de voetafdrukken van dinosaurussen ongeveer 100 miljoen jaar oud zijn, hoe oud zijn dan de sporen van rotstekeningen?

Om dit uit te zoeken, voerden de onderzoekers radiokoolstofdatering uit op menselijke graven die in het gebied werden gevonden, met resultaten die een leeftijd tussen 2.620 en 9.400 jaar geleden suggereerden.

Van hun kant omvatten de voetafdrukken van uitgestorven dinosauriërs theropoden, sauropoden en iguanodonten. Uiteraard waren de prehistorische bevolkingsgroepen die Brazilië bewoonden zich niet bewust van de aard van deze sporen uit het verleden. Voor hen waren het voetafdrukken achtergelaten door exemplaren van nandoes, loopvogels uit het gebied, of door zoogdieren die nu zijn uitgestorven.

Het verleden bestuderen door middel van… het verleden

Troiano et al./ Scientific Reports 2024

De praktijk van het maken van rotstekeningen rond de voetafdrukken van uitgestorven dieren, zo ontdekten de archeologen in hun onderzoek, is niet uniek voor Zuid-Amerika. De soort komt echter ook voor op plaatsen die ver van elkaar liggen, zoals Australië, Polen en de Verenigde Staten.

Geen van deze gevallen laat echter een zo nauw en doelbewust verband zien tussen rotstekeningen en voetafdrukken van dinosauriërs, zozeer zelfs dat je zou kunnen denken aan een symbolisch verband tussen het fossielenbestand en menselijke artistieke uitingen.

Het is nog te vroeg om te zeggen of dit werkelijk het geval is, maar het idee op zich is ongetwijfeld heel fascinerend, net als de hypothese dat oude mensen op een symbolische manier rekening hielden met fossiele voetafdrukken van dinosauriërs. Aan de andere kant komt het niet vaak voor dat we het verleden kunnen bestuderen via... het verleden.