Een dinosaurus ontdekt, vergelijkbaar met de Velociraptor, maar veel groter: hij was zo lang als een SUV

18 Mei 2024

Voetafdrukken van de nieuwe dinosaurus ontdekt in China, en een artistieke reconstructie ervan

De afgelopen jaren is er sprake geweest van een soort herwaardering van dinosauriërs: we weten nu dat Theropoda verwant waren aan vogels en dat hun lichamen naar alle waarschijnlijkheid bedekt waren met veren. Onlangs hebben enkele paleontologen nog een stukje aan dit verhaal toegevoegd: ze hebben de sporen ontdekt van een dinosaurus die sterk doet denken aan de Velociraptor. Maar dan op veel grotere schaal: een echte Megaraptor.

Paleontologen ontdekken een veel grotere dan verwachte Velociraptor: de vondst

Een vergelijking van de grootte van mensen en die van de verwanten van de Velociraptor

Fred Wierum/Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0 DEED

Het is juist om wat licht te laten schijnen op Velociraptors, want in films als Jurassic Park hebben deze dinosauriërs kenmerken die niet overeenkomen met de werkelijkheid. In werkelijkheid zijn Velociraptors zeer kleine Theropoda, ongeveer zo groot als een kalkoen, en met een lichaam bedekt met veren. Ze hebben echter een enorme klauw aan de tweede teen, die bij alle Deinonychosauria voorkomt, en waren zeer dodelijk. Alleen waren ze niet zo groot als wij ons ze herinneren.

Om deze reden trok de ontdekking van fossiele voetafdrukken die toe te schrijven zijn aan een enorme roofvogel onmiddellijk de belangstelling van experts en enthousiastelingen. De vondst maakt deel uit van het werk van een Chinees en Amerikaans onderzoeksteam onder leiding van paleontologen van de Universiteit voor Geologische Wetenschappen van China. In het hart van Shanghang, waarvan de rotsen dateren uit het late Krijt, werden twee voetafdrukken gevonden. De eerste is 11 centimeter groot en behoort tot een Velociraptorichnus, een Theropode van ongeveer een meter lang. De tweede is 36 centimeter en behoort tot een nieuwe soort, genaamd Fujianipus yingliangi en veel groter.

De grootte van de nieuwe Megaraptor gevonden in China

Xing et al./iScience Cell-Press

Op basis van de afmetingen van de voetafdrukken konden paleontologen de afmetingen van de nieuw ontdekte Theropoda met een goede benadering reconstrueren. Dit familielid van de Velociraptor moet een heuphoogte van bijna 2 meter en een lengte van ongeveer 5 meter hebben gehad, praktisch als een SUV. Vanuit het oogpunt van grootte hebben we het dus over een carnivoor die veel groter is dan de Velociraptor maar ook vergeleken met de Deinonychus, de dinosaurus die in de film Jurassic Park wordt gebruikt en ten onrechte Velociraptor wordt genoemd. In een persbericht over de ontdekking stellen de onderzoekers:

Als mensen aan roofvogels denken, denken ze hoogstwaarschijnlijk aan die uit de Jurassic Park-films: agressieve, gespierde jagers van menselijk formaat. Maar deze sporen werden achtergelaten door een veel slankere en intelligentere groep van de familie Velociraptor, bekend als Troodontidae, die ongeveer 95 miljoen jaar geleden in de late Jura-periode verscheen. Deze roofvogel was ongeveer 5 meter lang en had 1,8 meter lange poten. Stel je voor dat zoiets met volle snelheid op je afkomt.

Hoe Fujianipus yingliangi eruit zag

Het uiterlijk van de Velociraptor, die niet veel verschilde van de nieuwe dinosaurus die in China werd ontdekt

Nobu Tamura/Wikimedia Commons - CC BY-SA 3.0 DEED

De laatste jaren van wetenschappelijk onderzoek naar dinosauriërs hebben veel van de opvattingen over hun aard en tegelijkertijd over hun uiterlijk ondermijnd. Net als zijn verwanten Velociraptor en Deinonychus, of zoals de gigantische Utahraptor ontdekt in de Verenigde Staten, zou de Fujianipus yingliangi ook deze kenmerken hebben:

• een lichaam bedekt met veren voor thermische isolatie;
  • achterpoten met een grote klauw op de tweede teen;
  • een langwerpige snuit met gekartelde tanden;
  • veren op de voorpoten.

De Megaraptor was een van de belangrijkste roofdieren van het Late Krijt in het gebied dat overeenkomt met het huidige China, maar onderzoekers hopen meer fossielen van de soort te vinden. De ontdekking draagt ​​ongetwijfeld bij aan de kennis van deze specifieke familie van Theropoda, een familie die het dichtst bij moderne vogels staat. Natuurlijk neemt het beeld van “gigantische kippen” dat uit de nieuwe onderzoeken naar voren komt een deel van de charme weg van dat van de dodelijke machines die ze door de jaren heen hebben opgebouwd. Maar dat betekent niet dat deze dinosaurussen niet dodelijk waren, integendeel: ook een kip kan pijn doen, vooral als deze uit het late Krijt komt.