Wetenschappers herstelden het geheugen bij ouderen met een elektrische stimulatie van slechts 25 minuten

11 Mei 2019

Ieder van ons probeert op zijn manier jeugdig te blijven: er zijn mensen die fysiek trainen, zij die fit blijven met wiskundige spelletjes, zij die elke dag een dosis positiviteit nemen.

Hoe effectief een van deze methoden ook is, we weten dat de achteruitgang van de ouderdom zijn zenuwcentrum in de hersenen vindt: wat als een manier werd gevonden om cerebrale achteruitgang met een veilige en onmiddellijke techniek tegen te gaan? Wetenschappers zouden heel dichtbij een oplossing zijn gekomen, door afwisselende elektrische stimulatie te gebruiken.

Photo by Cydney Scott

Onderzoekers van de Universiteit van Boston hebben ontdekt dat het onderwerpen van de hersenen aan slechts 25 minuten elektrostimulatie betekent dat het geheugenverlies dat gepaard gaat met veroudering wordt teruggedraaid "We kunnen je de hogere geheugencapaciteiten die je had toen je veel jonger was weer teruggeven“, zei een van de onderzoekers.

Om dit te bereiken voerden de onderzoekers een experiment uit bij 42 jongeren, maximaal 29 jaar oud, en 42 volwassenen in de leeftijd tussen 60 en 76 jaar. De twee groepen bekeken eerst een beeld en na 3 seconden bekeken ze een ander beeld, en vervolgens werd hen gevraagd om vergelijkingen te maken met het vorige beeld. De oudste groep antwoordde in 80% van de gevallen correct, vergeleken met 90% van de jongere groep.

Tijdens de test werden de vrijwilligers onderworpen aan een elektro-encefalografie om het hersenwerk te meten, en zo werd gezien dat de groep boven de 60 een duidelijke asynchronie van de hersengolven tussen de prefrontale cortex en de temporale lobben vertoonde, terwijl ze probeerden zich iets te herinneren.

Op dit punt werden de effecten van 25 minuten elektrostimulatie op de hersenprestaties getest, en het werd gezien dat aan het einde van de behandeling de groep ouderen overeenkwam met die van de jongeren, die 90%  correct beantwoordde. Geheugenverbetering was permanent tot 50 minuten na de stimulatie.

Rob Reinhart/BU

Elektrostimulatie was in staat om de hersengolven synchroon terug te brengen en zo de geheugenprestaties te verbeteren. Het effect was onmiddellijk en zichtbaar, niet alleen voor de groep ouderen; zelfs de jonge mensen die werden onderworpen aan stimulatie vertoonden een verbetering in de hersenfunctie. "Deze twee gebieden - de pre-frontale en de temporale - communiceerden weer met elkaar. We hebben deze hersenregio's opnieuw gesynchroniseerd", zeggen de onderzoekers.

De ontdekking van Boston University belooft meer te zijn dan een remedie voor cognitieve achteruitgang: in feite opent het de mogelijkheid om de prestaties van zelfs een volledig gezond brein te verbeteren en toegang te krijgen tot die superhersenen die zo gevierd worden op het grote scherm.

Dezelfde onderzoekers willen echter een waarschuwing geven die misschien banaal lijkt: probeer het niet thuis!

De afwisselende elektrische wisselstroom werd in feite geproduceerd op basis van nauwkeurige berekeningen die rekening hielden met de biologie van het menselijk lichaam, evenals met de amplitude van de hersengolven van elk individu. Elektrische stimulatie kan blijvend schadelijk zijn als het niet nauwkeurig wordt uitgevoerd.