Een telescoop van de NASA slaagt erin om ultragedefinieerde beelden van de zon vast te leggen: ze behoren tot de scherpste die ooit werden gezien - Curioctopus.nl
x
x
Een telescoop van de NASA slaagt erin…

Door Janine
605

Soms lijken technologische vooruitgang en natuur twee verschillende dingen te zijn, die elkaar misschien uitsluiten. Maar binnen de grenzen van respect voor het milieu is het altijd mooi om te kunnen zien dat bepaalde menselijke uitvindingen erin slagen ons onverwachte en prachtige kanten te laten ontdekken van wat ons omringt.

Ruimtefoto's spelen hierin een bijzondere rol. De huidige telescopen hebben een niveau van kracht en precisie bereikt dat tot enige tijd geleden ondenkbaar was. Net als NASA's High-Resolution Coronal Imager (Hi-C), een astronomische telescoop die vanuit de ruimte enkele van de meest gedefinieerde beelden van de zon ooit heeft kunnen produceren.

We weten allemaal heel goed welke ongelooflijke kijkervaringen de zeer hoge definities van vandaag mogelijk maken. Welnu: in dit geval hebben astronomen dankzij beelden die door de NASA zijn vrijgegeven, delen van de zonne-atmosfeer op een bijzonder duidelijke manier kunnen zien. Dit betekent beter inzicht en nieuwe mogelijkheden voor het bestuderen van de moederster van het zonnestelsel.

Professor Robert Walsh van de Universiteit van Lancashire, die de Hi-C-beelden analyseerde, definieerde deze beelden als "de meest gedefinieerde" ooit gezien in de zonnestroom.

“Als je een voetbalwedstrijd op tv kijkt met standaarddefinitie - zei hij - lijkt het veld groen en uniform. In ultra-hd kunnen de afzonderlijke grassprieten duidelijk zijn. Iets vergelijkbaars hebben we kunnen waarnemen met de afbeeldingen van Hi-C”.

Een ongetwijfeld fascinerende wetenschappelijke prestatie, dat de wereld unieke beelden heeft gegeven en in staat is nieuwe perspectieven te openen voor vele studies over de ster zonder welke het leven op onze Planeet niet mogelijk zou zijn.

Laat een opmerking achter!

Vind je dit verhaal leuk?

Klik op "vind ik leuk" om niets te missen.

×