11 verrassende feiten die wetenschappers nog niet kunnen verklaren

door Skip

03 Maart 2018

11 verrassende feiten die wetenschappers nog niet kunnen verklaren

Er zijn oneindig veel organisaties onder andere bezig met het bestuderen van de planeet waar wij op wonen. We beschikken over ontelbaar veel gegevens maar het duurt nog lang voordat we de aarde, de ruimte perfect kunnen beschrijven, en dat we antwoord kunnen geven op simpele vragen. Er staan nu nog steeds vragen open waar geen antwoord op is, tenminste geen zeker antwoord ondanks dat het vele onderzoek naar deze onderwerpen nog altijd doorgaat. Deze 11 feiten roepen de grootste vragen op bij wetenschappers.

1. Wat is zwarte materie?

Maxwell Hamilton

Ongeveer 27% van het universum bestaat uit donkere materie. Dat heet zo omdat het geen straling afgeeft en geen wisselwerking heeft met elektromagnetische golven en is dus daarom moeilijk te identificeren. Over het bestaan van deze materie is zestig jaar geleden een hypothese opgesteld, maar is er vandaag nog altijd geen zekerheid over wat dit precies is.

2. Waar komen sommige diersoorten vandaan?

gira la testa verso nord e verso sud

Sommige diersoorten lijken geen enkele voorouder te hebben. Wat amfibieën betreft weten we niet wanneer zij zich hebben afgescheiden van vissen. De eerste dieren die het land veroverden hadden al goed ontwikkelde koppen en ledematen.

Ook wordt er gezegd dat dinosauriërs 65 miljoen jaar geleden zijn uitgestorven door een ramp, maar is er in datzelfde tijdperk de verschijning van andere zoogdieren te dateren waar niet precies over bekend is hoe die geëvolueerd zijn.

3. Waarom spinnen katten?

pixabay.com

Katten spinnen in verschillende situaties, vooral wanneer zij ontspannen zijn, maar er kan niet met zekerheid worden gezegd hoe zij dat doen. Wanneer zij spinnen lijkt hun hartslag te te stoppen! Wetenschappers zeggen dat het geluid van de stembanden afkomt en dat de frequentie toeneemt waardoor de kat minder pijn voelt, daarom hoor je hen dit ook wel doen wanneer zij gestresst of gewond zijn.

4. Gel-achtige regen

i.pinimg.com

In augustus 1994 viel in Oakville in de staat Washington een gel-achtige substantie uit de lucht in plaats van regen. Tegelijkertijd kregen mensen last van griepverschijnselen. Wetenschappers analyseerden de stof en ontdekten dat er vooral twee bacteriën in zaten die normaal gezien in het maag-darmstelsel van mensen zitten. Het werd ontdekt, maar waarom dit in plaats van regen uit de lucht viel, daar is nog geen antwoord op gevonden.

5. Waarom zijn sommige mensen linkshandig?

determinata su base genetica

Mensen zijn vooral rechtshandig (70-95%), terwijl er maar weinig linkshandig zijn (5-30%). Er zijn ook mensen die met beide handen kunnen schrijven, maar dat percentage is niet vastgesteld. Het is bekend dat de voorkeurshand wordt bepaald door genetische factoren, maar een gen dat linkshandigheid bepaalt is nog niet gevonden. Ook andere omgevingsfactoren zijn object van onderzoek. Het is namelijk waargenomen dat enkele linkshandige kinderen, dat als zij gedwongen met rechts moeten schrijven, dat zij dan rechtshandig worden.

6. Hoeveel planeten bevinden zich er in het zonnestelsel?

The International Astronomical Union/Martin Kornmesser/Wikimedia

Sinds Pluto is gedegradeerd zijn er nu acht planeten over die het zonnestelsel vormen. Na Pluto is er de Kuipergordel, waar ijsobjecten zijn gevonden die lijken op planeten (die veel groter zijn dan Pluto. Dit gebied is nog niet veel verkend, maar het is bekend dat het een 'leeg' gat is, alsof een planeet het materiaal dat er op die plek was, naar zich toe heeft getrokken.

7. Hebben koeien een 'innerlijk kompas?'

gira la testa verso nord e verso sud

Door satellietbeelden en enkele opnames van Google Earth te bekijken zagen wetenschappers een vreemd gedrag bij koeien: onafhankelijk van het continent waar deze koeien zich bevonden, draait 70% zich naar het noorden of zuiden wanneer zij eten of drinken.

8. Wat is dat gebrul in het heelal?

pixabay.com

Tijdens een onderzoek in 2006 toen jonge sterren werden onderzocht, hoorden wetenschappers een vreemd gebrul. Geluidsgolven kunnen zich niet verspreiden in heelal omdat zij een middel nodig hebben om zich te kunnen verplaatsen. Radiogolven kunnen zich daarentegen ook verplaatsen in het luchtledige. Waar komen die geluiden dan vandaan? Wetenschappers hebben alleen kunnen ontdeken dat deze geluiden niet van een ster kwamen of van een ander al bekend fenomeen in de kosmos.

9. Waarom dromen we?

pexels.com

Sommige experts denken dat dromen toevallige beelden zijn en niets rationeels in zich hebben. Voor anderen zijn het onbewuste wensen, onopgeloste problemen en ervaringen en ervaringen die hebben plaatsgevonden. Het onderszoeksveld waar men dromen onderzoekt noem je onirologie. Psychologen gaan met dromen om alsof het symbolen zijn van de menselijk psyche, maar weet eigenlijk niemand precies wat dromen zijn.

10. Waarom bestaan er geen reusachtige dieren meer?

Lars Plougmann/Flickr

De megafauna oftewel gigantische dieren, die zijn circa 10 miljoen jaar geleden uitgestorven. Sommigen denken dat de verdwijning van de megafauna komt door klimaatveranderingen, maar daar is geen bewijs voor. Volgens anderen zijn deze reuzen gewoon omgekomen van de honger want in Alaska zijn enkele lichamen van mammoeten gevonden vol met niet eetbare planten.

11. Waarom zijn er verschillende bloedgroepen?

Midnightsnack/Wikimedia

De verschillende soorten bloed worden bepaald doordat er in bloedcellen verschillende antigenen zitten, maar wetenschappers kunnen de reden van dit verschil niet verklaren.

Er is echter aangetoond dat er een afhankelijkheid bestaat tussen bloedgroep en immuunsysteem. Type B is bijvoorbeeld gevoeliger voor besmetting met de E. coli bacterie terwijl mensen met bloedtype 0 minder kans hebben op malaria.