Chinese wetenschappers hebben superapen ontwikkeld door het gen voor de “menselijke intelligentie” te gebruiken

25 Mei 2019

De mens heeft zich altijd afgevraagd of er een gen van intelligentie is en, zo ja, om erachter te komen welke het is. Na tientallen jaren van onderzoek werd een van de belangrijkste geïdentificeerd in het gen genaamd microcephalin (MCPH1). Verdere bevestiging van deze veronderstelling komt uit China, waar sommige wetenschappers MCPH1 hebben geïntroduceerd als een van de genetische eigenschappen van sommige rhesus makaken (Macaca mulatta).

Pixabay.com

De resultaten van het onderzoek werden gepubliceerd in de National Science Review van de Oxford Academic en in ChinaDaily. Volgens de studie heeft de introductie van het nieuwe gen de apen slimmer gemaakt: ze zijn in staat om verstandigere beslissingen te nemen en scherpere kortetermijnherinneringen te hebben. Het was een echte evolutionaire sprong voorwaarts vergeleken met de apen die niet aan het experiment waren onderworpen.

pxhere

De studie markeerde een opmerkelijk keerpunt in het onderzoek naar de oorsprong van menselijke intelligentie, maar het trok ook enige twijfels. James Sikela, hoogleraar van het Institute for Behavioral Genetics van de University of Colorado Boulder, en Carlo Alberto Redi, van de Universiteit van Padua, verklaarden zich tegen het gebruik van primaten om menselijke genen te bestuderen die gelinkt zijn aan de evolutie van de hersenen, zowel vanuit genetisch als ethisch oogpunt.

Het experiment vertegenwoordigt echter een nieuwe stap voorwaarts in de zoektocht naar waarom en hoe we de wezens zijn geworden die we vandaag zijn en hoe we nog kunnen verbeteren. Maar maak je geen zorgen: er komt geen "Planet of the Apes"!