De 10 belangrijkste wetenschappelijke ontdekkingen van 2019: van archeologie tot astronomie, tot geneeskunde...

23 Augustus 2019

Wat de mensheid tot een bijzondere diersoort maakt, is zijn intelligentie. Dit komt vooral tot uiting in het menselijk vermogen om zichzelf vragen te stellen over het heden en het verleden en steeds meer eigen kennis te ontwikkelen.

Het vermogen om steeds nieuwe behandelingen, mechanismen en systemen te ontdekken, betekent dat de mens de kwaliteit van zijn leven altijd en constant kan verbeteren. Voor degenen die het hebben gemist, zijn hier enkele van de belangrijkste ontdekkingen van 2019.

via Science Daily

1. Apidima 1: de 210.000 jaar oude schedel die onze paleoantropologische kennis in twijfel trekt

Max Pixel

In 1970 vonden enkele geleerden in Griekenland twee schedels die ze Apidima 1 en Apidima 2 noemden. Apidima 1 vertegenwoordigde een mysterie tot 2019, toen de onderzoekers ontdekten dat het toebehoorde aan een Homo Sapiens die 210 duizend jaar geleden stierf. Geleerden waren ervan overtuigd dat Homo Sapiens niet eerder dan 40 duizend jaar geleden in Europa was aangekomen. Nu weten we echter dat de moderne mens zich veel eerder in het Oude Continent vestigde.

2. Een nieuw soort dinosaurus is gevonden in Australië

Pixabay

In 1984 ontdekte Robert Foster opalen met bot en nam contact op met het Australian Museum in Sydney om ze te identificeren. De fossielen werden tot 2015 genegeerd. Onderzoekers hebben zich de laatste jaren echter gerealiseerd dat ze tot een soort dinosauriërs behoren, een evolutie van de nooit eerder geziene hadrosauridae, die de naam Fostoria dhimbangunmal kreeg.

3. We hebben de kilogram opnieuw gedefinieerd

Wikimedia

Tot nu toe werd de kilogram berekend op basis van de 1 kg massa opgeslagen bij het National Institute of Standards and Technology (VS). In mei 2019 werd de kilogram echter opnieuw gedefinieerd. De nieuwe definitie maakt gebruik van de fysieke constante van Planck, dat wil zeggen algemene natuurwetten die de absolute waarde van de kilogram nauwkeuriger definiëren.

4. Er zijn vier nieuwe diersoorten die de diepten bewonen ontdekt

Atlantic Production/Twitter

In mei 2019 verbrak de Amerikaanse ontdekkingsreiziger Victor Vescovo het duikrecord tot een diepte van 10.927 meter. Het evenement, op zichzelf al sensationeel, werd verrijkt door de ontdekking van vier nieuwe diersoorten die op vlokreeften lijken.

5. Een aantal wetenschappers hebben de hersenen van overleden varkens gereactiveerd

NICHD/Wikimedia

Wetenschappers van Yale University (VS) hebben een experiment uitgevoerd met 32 varkenshersenen. De hersenen werden behandeld met een instrument genaamd BrainEx, dat een kunstmatige bloedvervanger in de cerebrale bloedvaten pompte. Sommige functies zijn hersteld en anderhalve dag actief gebleven. Het onderzoek toont aan dat het mogelijk is om de processen van cellulaire achteruitgang te vertragen.

6. Grote stappen vooruit in de strijd tegen HIV

C. Goldsmith/Wikimedia

De tweede patiënt met HIV is genezen. De eerste die meer dan 10 jaar geleden definitief werd genezen, was Timothy Brown. Tot op heden zijn er voor beide geen tekenen dat de ziekte is teruggekeerd. Ze werden onderworpen aan een beenmergtransplantatie.

7. Het genoom van de witte haai is gedecodeerd

Elias Levy/Flickr

Op 18 februari 2019 kondigden wetenschappers aan dat ze het genoom van de witte haai hadden gedecodeerd. De onderzoekers hopen dat uit de opgehaalde informatie meer te weten kan komen over deze dieren en de afweer tegen hun aanvallen.

8. De eerste scheuten van terrestrische vegetatie op de maan

clep.org

In januari 2019 voltooide de Chinese sonde Chang'e-4 het eerste biologische experiment op het oppervlak van de maan: de katoenzaden die het transporteerde, zijn ontsproten ondanks de lage zwaartekracht, straling en onwaarschijnlijke temperaturen. Helaas waren de scheuten niet lang bestand tegen de extreme kou.

9. De donkere kant van de maan zal niet langer zo verborgen zijn

pexels

Op 3 januari 2019 bereikte de Chinese sonde Chang'e-4 de zogenaamde "donkere kant" van de maan. Volgens Yu Guobin, adjunct-directeur van het Lunar and Space Exploration Engineering Center in China, zal de sonde belangrijke informatie verschaffen om de oorsprong van de evolutie van sterren en nevels te bestuderen, en ons eindelijk de donkere kant van onze satelliet laten zien.

10. Katten herkennen hun naam

needpix.com

Atsuko Saito, onderzoeker aan de Musashino University, heeft het gedrag van een aantal katten geanalyseerd bij het luisteren naar vier verschillende woorden, uitgesproken door hun baasjes en heeft ontdekt dat huiskatten niet alleen verschillende geluiden kunnen onderscheiden, maar ook hun eigen naam kunnen herkennen en onderscheiden van die van andere katten.