De 100.000 jaar durende oorlog tussen Neanderthalers en mensen: er zijn sporen gevonden van dit zeer lang conflict

07 November 2020

Oorlogen zijn helaas realiteiten waarmee de mensheid altijd te maken heeft gehad. Het lijkt bijna dat verdeeldheid, conflicten en strijd om dominantie over anderen inherent zijn aan de meest verre geschiedenis van ons allemaal, sinds het begin der tijden, toen onze “voorouders” primitieve wezens waren.

Waarschijnlijk is dit een bevoegdheid die we hebben en houden als zoogdieren, maar het is zeker indrukwekkend om een ​​zeer lange oorlog te ontdekken, die duizenden jaren heeft geduurd, met Neanderthalers als protagonisten, karakters die we gewend zijn te zien als nogal "vreedzaam”.

via Daily Mail

Daniela Hitzemann, Stefan Scheer/Wikimedia

De Neanderthaler, een mensachtige die tussen 200.000 en 40.000 jaar geleden in het middenpaleolithicum leefde, deelde de wereld met de Homo Sapiens, dat wil zeggen met ons moderne mensen. Het was een echte “vergelijkbare soort", die relatief snel evolueerde en verdween. En juist met betrekking tot het verdwijnen ervan, blijft de wetenschap zichzelf vragen stellen.

Vergevorderd gedrag, geëvolueerde ambachtelijke technieken en een vrij vreedzame aard kenmerken deze wezens in de boeken die we vaak lezen op school. Volgens diepgaande studies in de biologie en paleontologie, en in het bijzonder die uitgevoerd door professor Nicholas Longrich van de Universiteit van Bath, was het werkelijke beeld van de situatie daarentegen heel anders. De Neanderthalers leefden verre van vredig en sereen samen met de natuur, ze zouden angstaanjagende krijgers zijn geweest, bereid om alles te doen om te vechten en zichzelf te verdedigen tegen de mensen die met hen de aarde bevolkten.

Needpix

Precies: het debat over de verdwijning van de Neanderthaler is altijd erg verhit geweest, en er zijn aanwijzingen dat deze mensachtigen en onze ware voorouders een conflict vochten dat meer dan 100.000 jaar duurde. Doordat ze territorialiteit, coöperatieve agressie en de noodzaak om zich te verdedigen van de apen hadden geërfd, zouden ook de Neanderthalers de hoofdrolspelers zijn geweest van gewelddadige acties en oorlogszuchtige reacties die hen onvermijdelijk in de strijd tegen de Sapiens hebben gebracht, met nogal destructieve resultaten en episodes.

Op basis van de archeologische vondsten en gedragsreconstructies lijkt het er in feite op dat de Neanderthalers met “ons” veel technieken voor de strijd en het maken van wapens deelden, evenals een niet-vreedzame houding en vergelijkbaar met die welke ook bij de Homo Sapiens zijn gevonden. Gebroken armen, schedel- en borstwonden, voorwerpen om te vechten: alles spreekt van oorlogen tussen hen en onze voorouders, gedurende een lange periode die zou getuigen van hun "verzet".

The Nature Box/Wikimedia

De Neanderthalers verdedigden zich daarom op de meest strijdbare manier tegen de dreiging van de Sapiens en zelfs als uiteindelijk onze directe voorouders de overhand hadden, was de strijd lang en verwoestend. Geen vreedzaam samenleven dus, maar agressieve "militaire" strategieën uit naam van overleving en suprematie. Uiteindelijk zegevierden de Sapiens, waarschijnlijk ook dankzij de verfijning van oorlogstechnieken. Maar het was zeker niet gemakkelijk.

Merk je ook een duidelijke gelijkenis op met dynamiek en conflicten die helaas nog steeds hele delen van de planeet verstoren? Als we bepaalde dingen lezen, zien we dat sommige dingen misschien nooit zullen veranderen...