In 1972 voorspelden wetenschappers wanneer de samenleving zou instorten: nieuwe studies bevestigen de voorspellingen - Curioctopus.nl
x
In 1972 voorspelden wetenschappers wanneer…
Wat is er aan de andere kant van de maan? Een rover is gegaan waar niemand ooit is geweest Student vindt een bug in de Macbooks van Apple: hij ontvangt een beloning van meer dan $100.000

28 Januari 2022 • Door Janine
1.209

Hoe zal onze planeet er in de toekomst uitzien? Wat verandert er op economisch en sociaal niveau? We hebben ons deze vragen waarschijnlijk allemaal wel eens gesteld. Dit zijn nogal ingewikkelde vraagstukken, waarbij veel variabelen een rol spelen en die al jaren de aandacht trekken van experts en wetenschappers.

Is het echt mogelijk om de komende jaren te voorspellen? Volgens de onderzoeken waarover we je gaan vertellen, lijkt dat wel zo. In 1972 probeerde een groep experts van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) met behulp van computermodellen erachter te komen wanneer de samenleving zou instorten. Het vonnis? Een precieze datum, en ook heel dichtbij: die van 2040. Hoewel deze studie destijds niet al te serieus werd genomen, zijn er vandaag de dag mensen die hebben besloten om zich erin te verdiepen en het te actualiseren, en het lijkt erop dat die trieste voorspellingen helemaal niet onderschat moeten worden. We stevenen er recht op af, dat is waar, maar misschien is niet alles verloren. Laten we eens kijken.

De mensheid was gewaarschuwd: onze activiteiten waren zo onhoudbaar dat ze een ineenstorting zouden veroorzaken, voorspeld rond het midden van de 21e eeuw, in 2040 om precies te zijn. Het rapport dat in 1972 door MIT-wetenschappers werd uitgebracht, was bovendien duidelijk: experts hadden destijds al "grenzen" in de industriële ontwikkeling vastgesteld, die een langdurige ineenstorting zouden veroorzaken.

Toch werden ze niet al te serieus genomen. Deze analyse veroorzaakte niet alleen een sensatie, maar werd ook bespot en in twijfel getrokken. Tegenwoordig lijkt het onderwerp echter actueler dan ooit, en daarom heeft nieuw onderzoek geprobeerd te actualiseren wat in de jaren zeventig werd voorspeld, met resultaten die allesbehalve geruststellend zijn.

Het gaat niet om catastrofisme, maar nauwkeurige wiskundige en economische modellen. In 2009 had een ander team van onderzoekers al een soortgelijk onderzoek uitgevoerd, later gepubliceerd door American Scientist, waarin werd gesteld dat wat in 1972 werd gezegd niet zo onmogelijk was. "We zijn bijna precies op het pad van die resultaten 35 jaar later, het voorgestelde model was zeer nauwkeurig", zeiden ze.

In 2021 gaf de Nederlandse onderzoeker over duurzaamheid Gaya Herrington verdere bevestiging. In een nieuwe, diepgaande studie op basis van eerdere studies zei ze: "Ik was benieuwd welke hypothetische scenario's zich vandaag zouden ontvouwen, en de huidige gegevens komen helaas overeen met de voorspellingen die in 1972 werden gedaan".

Haar analyse concentreert zich op drie verschillende scenario's en laat zien dat de beschaving bijna onverbiddelijk afstevent op de achteruitgang van de economische groei, beïnvloed door verschillende factoren, waaronder klimaatverandering. "We bevinden ons midden in een planetaire noodsituatie - zei ze - met het oog op klimaatcrises, biodiversiteit en gezondheid, die met elkaar verbonden zijn en elkaar versterken".

Wat te doen? Het onderzoek in kwestie is niet alleen - en gelukkig - een bewustwording van de problemen waarmee we worden geconfronteerd. Integendeel: volgens Herrington kunnen we nog iets veranderen. "De belangrijkste bevinding van mijn onderzoek is dat we nog steeds kunnen evolueren naar een scenario dat niet eindigt in een ineenstorting. Met innovatie in het bedrijfsleven, in combinatie met nieuwe ontwikkelingen van regeringen en het maatschappelijk middenveld, biedt het blijven updaten van modellen een ander perspectief op de uitdagingen en kansen die we hebben om een ​​duurzamere wereld te creëren", zegt de wetenschapper. En we moeten maar hopen dat dit het geval is.

Laat een opmerking achter!

Vind je dit verhaal leuk?

Klik op "vind ik leuk" om niets te missen.

×