Onderzoeksteam reproduceert dinosaurus-achtige poten op kippen dankzij genetische modificatie

03 Juni 2022

Zoals we allemaal weten, zijn dinosaurussen een diersoort die zesenzestig miljoen jaar geleden is uitgestorven. Een asteroïde maakte volgens de wetenschap een einde aan hun tijdperk, dat echter in de geschiedenis is gebleven en musea over de hele wereld vult. De exemplaren die de impact hebben overleefd, zijn in de loop van de tijd van vorm veranderd en zijn vogels geworden.

Wetenschappers zijn geïnteresseerd om te begrijpen hoe deze overgang op anatomisch niveau plaatsvond en ze hebben een manier gevonden om dit te doen: de metamorfose reproduceren via een omgekeerde procedure. Met dit in gedachten heeft een onderzoeksgroep voor het eerst "dinosauruspoten" in kippenembryo's gemaakt.

via India Times

Pixabay-Not the actual photo

Al in 2015 had een studie geprobeerd dit te doen, waarbij de kippen zodanig werden aangepast dat ze tijdens de embryonale ontwikkeling een snuit vertoonden die leek op die van dinosaurussen. Een andere, in 2014, ontdekte dat het mogelijk was om deze dieren zoals de Tyrannosaurus rex te laten lopen door zorgvuldig gewichten te plaatsen.

De vogels die we tegenwoordig kennen, zijn levende erfgenamen van een groot aantal niet-aviaire en gevederde dinosaurussen: de Coelurosauria, waaronder Velociraptors, Tyrannosaurus, Deinonychus en Archaeopteryx, de soort die het beste de overgang naar de vogels van vandaag vertegenwoordigt, omdat ze begiftigd waren met een kuitbeen-vormig bot tot aan de enkel.

Tegenwoordig zijn kuitbenen bij vogels niet zo lang, maar tijdens de ontwikkeling nemen ze de vorm van een splinter aan. De studie, uitgevoerd aan de Universiteit van Chili door de genetica van kippen te analyseren, richt zich op deze verandering.

Pixabay-Not the actual photo

Door de activiteit van het IHH-gen (Indian Hedgehog) te remmen, ontdekte het team dat het kuitbeen bleef groeien zoals die van oude dinosaurussen.

Deze botten bij kippen kunnen niet verder reiken dan een bepaalde drempel die door de genetica is vastgesteld. Om de groei van het kuitbeen te reguleren, zou het het hielbeen zijn die, naarmate deze zich ontwikkelt, de verlenging van het kuitbeen blokkeert.

Door IHH te deactiveren, verhoogt echter een ander gen dat betrokken is bij botgroei, PthrP, zijn functie exponentieel, waardoor het kuitbeen tot aan de enkels groeien, net zoals bij de Archaeopteryxen.

Een zeer merkwaardig experiment, zonder enige wending voor de fauna aangezien deze exemplaren niet uitkwamen. Het blijft een wetenschappelijke ontdekking die in ieder geval licht werpt op een metamorfose die ertoe heeft geleid dat de overlevende dinosauriërs de vogels van vandaag zijn.