De "stille" melodie van het universum: NASA brengt indrukwekkende audioclip van een zwart gat uit

28 Augustus 2022

De mensheid leeft constant met haar blik gericht op de sterren en de hemel. Elk individu is altijd geïntrigeerd en gefascineerd geweest door die oneindige hemelse uitgestrektheid. In feite hebben de vragen die de interesse van de mens hebben gewekt, het universum als hoofdrolspeler. Naast de constante vraag naar de aanwezigheid van leven op andere planeten, gaat een frequente gedachte over wat het geluid van de diepe ruimte is.

NASA beantwoordde deze vraag door er allereerst op te wijzen dat zwarte gaten geluiden maken die erg lijken op geklaag. Vervolgens slaagden ze erin om, dankzij de geavanceerde technologie, audioclips vast te leggen, die ze op hun sociale netwerken plaatsten.

via NASA

Pexels - Not the actual photo

Aanvankelijk verspreidde het geloof dat de ruimte geen geluid uitzendt zich over de hele wereld, omdat het wordt beschouwd als "een vacuüm" dat voorkomt dat geluidsgolven reizen. Maar dat is niet zo. NASA legde uit dat sterrenstelsels worden omgeven door zoveel gas dat ze geluiden uitzenden. Dankzij voortdurende studie en technologische vooruitgang is de ruimtemaatschappij erin geslaagd om dit geluid vast te leggen.

Het idee dat de ruimte geen geluid uitzendt, had simpelweg te maken met de lage frequenties waarmee het uitzendt. De golven zijn in feite niet waarneembaar voor het menselijk gehoor.

Het röntgenobservatorium Chandra slaagde erin enkele gegevens te verzamelen over de rimpelingen van het Perseus-cluster. Het geluid is onhoorbaar voor de mens, daarom moest de ruimtemaatschappij de frequentie 144 en 288 biljard keer verhogen in vergelijking met de oorspronkelijke. Dit is niet de eerste keer dat NASA een deep space audioclip uitbrengt. Eerdere keren deelden ze echter een aangenamere sonificatie. Bij deze gelegenheid wilden ze de wereld echter de ware "stille" melodie van de ruimte tonen.

Een werkelijk enthousiaste en fascinerende ontdekking, maar tegelijkertijd ook verontrustend. Sommige gebruikers hebben dit geluid vergeleken met geklaag. Blogger Phil Plaitsaid, astronomieliefhebber, wilde erop wijzen dat het meest fascinerende aspect voor hem de manier is waarop het geluid plotseling stopt.

Welke sensaties wekte het geluid van de diepe ruimte in jou op?