Aan de oorsprong van het universum zijn er twee oerknallen, en niet slechts één: dat beweert een nieuwe studie

25 November 2023

De oorsprong van het universum heeft de mensheid sinds heugenis gefascineerd, en pas de afgelopen decennia heeft de wetenschappelijke gemeenschap een vrijwel unanieme consensus bereikt over de meest waarschijnlijke theorie. Tegenwoordig weten we allemaal dat het universum begon met een grote “knal”, een oerknal. Volgens sommige onderzoekers zou het misschien niet precies zo gebeurd zijn, en zouden er in plaats daarvan twee oerknallen hebben plaatsgevonden. Maar hoe? Laten we het samen ontdekken!

De oerknal en de inflatie van het universum

Pexels

Zoals we in de inleiding zeiden, stelt de algemeen aanvaarde theorie dat het universum met een oerknal begon. In de praktijk breidde een universum dat aanvankelijk een zeer hoge energiedichtheid, temperatuur en druk had, zich plotseling in slechts enkele fracties van een seconde uit. Het universum kreeg daarom te maken met een zeer sterke inflatie, die zelfs sneller bewoog dan het licht. Big Bang is de naam die wordt gegeven aan deze eerste fase in de geschiedenis van het universum, die zeer kort duurde maar van fundamenteel belang was in de evolutie ervan.

En ook hier komt donkere materie om de hoek kijken, of beter gezegd, we weten alleen dat het er is en weinig meer. Deze materie maakt ongeveer 25% van de massa van het universum uit, maar heeft alleen interactie met de zwaartekracht, en we kunnen de oorsprong of het functioneren ervan niet verklaren. Volgens een recent onderzoek van onderzoekers van de Universiteit van Austin en de Universiteit van Stockholm zou het mogelijk zijn om donkere materie te verklaren via een tweede oerknal. Inderdaad, een donkere oerknal.

Een donkere oerknal om een ​​kwart van het heelal te verklaren

Freepik

Het onderzoek suggereert daarom dat ons universum mogelijk twee oerknallen heeft gehad. De eerste, degene die we allemaal kennen, zou normale materie hebben gecreëerd die 5% van de massa van het universum uitmaakt. De tweede zou echter aanleiding kunnen hebben gegeven tot donkere materie. Vergeleken met de meest wijdverspreide theorie, volgens welke beide materies tegelijkertijd ontstaan zijn, wordt hier de mogelijkheid van een andere oorsprong aan de orde gesteld.

Om te begrijpen hoe het mogelijk is om over twee oerknallen te praten, moeten we bedenken dat energie en massa hetzelfde zijn, zoals de beroemde vergelijking van Einstein ons vertelt. De onderzoekers zeggen vervolgens dat de energie van de inflatie van het universum zou zijn getransformeerd in normale materie, terwijl de energie van het donkere vacuüm donkere materie zou zijn geworden. Bovendien beweren ze ook dat de hypothese toetsbaar is met de huidige technologie en binnen een paar jaar bevestigd zou kunnen worden.

Een altijd aanwezig mysterie: hoe is het universum ontstaan?

Pexels

Meer weten over de oorsprong van het universum is ongetwijfeld een opwindende mogelijkheid. Het maakt niet uit hoe weinig het is, want het brengt ons beetje bij beetje bij de waarheid over hoe het universum is ontstaan. De vraag is dus of dit nieuwe idee echt getest kan worden. Volgens onderzoek hebben gewone materie en donkere materie in feite alleen interactie via de zwaartekracht: we hebben het bestaan ​​ervan immers ontdekt omdat sterrenstelsels sneller roteren dan zou moeten. Bovendien, als donkere vacuümenergie zou worden omgezet in donkere materie, kan dit een verandering zijn geweest die de ruimte-tijdstructuur van ons universum heeft gedestabiliseerd. Het creëren van bijvoorbeeld zwaartekrachtgolven.

Als de twee oerknallen echt een deel van ons heelal kunnen verklaren, is het nog te vroeg om daar uitspraken over te doen. Sommige experimenten lijken al een “kosmisch gezoem” in de ruimte te hebben gerapporteerd, maar er is meer onderzoek nodig. Om nog maar te zwijgen over de kwestie van donkere energie, 70% van de massa van het universum, die de uitdijing ervan versnelt. Kortom: misschien waren er twee oerknallen, misschien ook niet. Wat zeker is, is dat we nog steeds aan het begin staan ​​van een riskant pad, maar wel een die de oudste vraag ter wereld zou kunnen beantwoorden. Of beter gezegd: van het universum.