Recordbrekend zwart gat ontdekt: het slokt één zon per dag op en is het helderste ooit gezien

26 Februari 2024

Een enorm zwart gat ontdekt, zo “hongerig” dat het een zon per dag opeet: laten we meer te weten komen over het ongelooflijke nieuws uit de ruimte en de details die wetenschappers hebben verstrekt.

De superhongerige quasar: J0529-4351

Nature Astronomy

Astronomen hebben een enorm zwart gat ontdekt met een massa van ongeveer 17 miljard zonnen dat superhongerig is: het bevindt zich in het centrum van een ver, zeer helder sterrenstelsel, heeft de naam J0529-4351 gekregen en slaagt erin om elke dag stof en gasmateriaal zo groot als de zon “op te slokken”. Volgens het team van astronomen, gecoördineerd door Christian Wolf van de Australian National University, is dit het meest vraatzuchtige zwarte gat dat tot nu toe is ontdekt.

Juist zijn onverzadigbaarheid kenmerkt zijn snelle groei en drijft het naar de grens van zijn vermogen om materiaal op te nemen. Zwarte gaten hebben een massa die miljoenen of miljarden keren groter is dan die van de zon en bevinden zich in het centrum van sterrenstelsels: met behulp van de Very Large Telescope van ESO, de Europese Zuidelijke Sterrenwacht, hebben astronomen de quasar in kwestie geïdentificeerd, die bijzonder helder is vergeleken met de andere en helderder dan welk hemellichaam dat ooit is waargenomen. Quasars worden aangedreven door deze enorme zwarte gaten, die materie uit de omringende ruimte ophopen met zo'n hoge energieactiviteit dat ze licht produceren dat zelfs op enorme afstanden zichtbaar is. Daarom zijn ze zichtbaar vanaf de aarde en in het geval van dit recordbrekende enorme zwarte gat zelfs nog meer.

Het zwarte gat heeft een massa van 17 miljard zonnen

ESO/M. Kornmesser

De materie die naar dit immense zwarte gat wordt getrokken, vormt een soort schijf met een diameter van zeven lichtjaar, meer dan 15.000 keer de geschatte afstand tussen de zon en de baan van Neptunus. J0529-4351 is zo ver van ons verwijderd dat zijn licht twaalf miljard jaar heeft gereisd voordat het de aarde bereikte. Wolf legde uit: "We hebben het snelst groeiende zwarte gat ontdekt dat tot nu toe bekend is. Het heeft een massa van 17 miljard zonnen en eet iets meer dan één zon per dag. Daarmee is het het helderste object in het bekende heelal."

Samuel Lai, promovendus aan de ANU en co-auteur van het onderzoek, voegde hieraan toe: "Al dit licht is afkomstig van een warme accretieschijf met een diameter van zeven lichtjaren: dit moet de grootste accretieschijf in het heelal zijn." Volgens Christopher Onken is het zwarte gat zo zichtbaar dat het verrassend is dat het tot nu toe onbekend bleef, "terwijl we al een miljoen minder indrukwekkende quasars kennen. Tot nu toe hadden we het letterlijk voor onze ogen." In feite, legde hij uit, was dit hemellichaam al aanwezig op de beelden van ESO's Schmidt Southern Sky Survey uit 1980, maar werd het niet herkend als een quasar.

J0529-4351 werd gecatalogiseerd als een ster

ESO/Digitized Sky Survey 2/Dark Energy Survey

Het identificeren van quasars is niet zo eenvoudig: het vereist nauwkeurige waarnemingen vanuit zeer grote gebieden in de ruimte en de gegevens die daaruit voortkomen zijn zo compact dat onderzoekers in de meeste gevallen hun toevlucht nemen tot modellen voor machine learning om ze te kunnen onderzoeken en quasars te identificeren, waarbij ze worden onderscheiden van andere objecten, zij het met enkele beperkingen: de modellen zijn gebaseerd op bestaande en bekende gegevens, dus elke nieuwe quasar die helderder is dan de andere zou kunnen worden geclassificeerd als een gewone ster in de buurt van de aarde.

Daarom werd J0529-4351 in de gegevens van ESA's satelliet Gaia alleen als ster geïdentificeerd, omdat hij te helder was om een quasar te zijn. In 2023 erkenden onderzoekers, dankzij waarnemingen van de telescoop ANU bij het Siding Spring Observatory in Australië, het als een enorm zwart gat, en later gebruikten ze nauwkeurigere instrumenten en telescopen om dit te bevestigen.

Zal de ontdekking van zulke verre hemellichamen de geheimen van het vroege heelal kunnen ontsluieren?