NASA heeft een vreemd object ontdekt dat rond de maan draait: wat is het?

15 April 2024

NASA heeft een vreemd object ontdekt dat rond de maan draait: wat is het?

Het aantal objecten dat in een baan om de maan draait, is niet eens vergelijkbaar met het aantal objecten in een lage baan om de aarde. Toch is er iets, zouden we kunnen zeggen, aangezien NASA zelf heeft toegegeven een object in een baan om onze satelliet te hebben gedetecteerd. Wat is het precies?

NASA ontdekt object in baan om de maan

Gregory H. Revera/Wikimedia Commons - CC BY-SA 3.0 DEED

De Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) is een ruimtesonde die in 2009 door NASA is gelanceerd met als doel de maan beter te bestuderen. Uitgerust met geavanceerde wetenschappelijke instrumenten heeft de LRO het oppervlak van onze satelliet met ongekende nauwkeurigheid in kaart kunnen brengen en zelfs de topografie en chemische samenstelling van de maanbodem kunnen analyseren. Omdat het een satelliet is die rond de maan draait, kan de LRO ook andere objecten in een baan rond de maan detecteren. En dat is gelukt.

Tussen 5 en 6 maart 2024 legde de Lunar Reconnaissance Orbiter een vreemd object vast op foto's, bijna een imperfectie in het verwachte maanlandschap. NASA-technici analyseerden onmiddellijk de beelden die de sonde had gemaakt om te proberen te begrijpen wat het was. Tegelijkertijd weten we dat het andere object ook de LRO van NASA heeft vastgelegd. Maar wat is het dan?

Wat is het door NASA gedetecteerde object dat in een baan om de maan draait?

De sonde Danuri draait in een baan om de maan

KARI

NASA-technici denken dat ze het vreemde object dat rond de maan draait met succes hebben geïdentificeerd. Volgens een verklaring van de NASA is het de Koreaanse sonde Danuri. Danuri werd in 2022 gelanceerd door het Korea Aerospace Research Institute en moet verschillende wetenschappelijke experimenten uitvoeren, het maanoppervlak in kaart brengen en de omstandigheden voor een toekomstige maanlanding controleren.

Terwijl de Lunar Reconnaissance Orbiter Danuri fotografeerde, maakte Danuri afgelopen voorjaar ook een beeld van de Amerikaanse sonde. Hoewel ze enige tijd uit elkaar liggen, is het alsof de twee hemellichamen de meest klassieke foto's van elkaar hebben gemaakt. Het is niet ongewoon dat de twee kunstmanen elkaars pad kruisen tijdens hun normale activiteiten, een beetje zoals wat er gebeurt in een vliegtuig wanneer twee vliegtuigen elkaars route kruisen op verschillende hoogtes. Het lijkt een ongewone gebeurtenis aan boord van een vliegtuig, maar het is een vrij normale omstandigheid.

Hulpbronnen en kaarten, maar niet alleen: de missie van Danuri

NASA/Goddard/Arizona State University

Zoals we al zeiden, werd de Koreaanse sonde Danuri in augustus 2022 gelanceerd en bereikte hij al na een paar maanden een baan om de maan. Het doel is om de maan topografisch in kaart te brengen, maar ook om te zoeken naar mogelijke grondstoffen op het oppervlak van onze satelliet. In tegenstelling tot de LRO, die sinds 2009 operationeel is, is Danuri niet ontworpen voor een lange maanmissie, maar voor beperkte missies in een baan om de maan. Een van de doelstellingen is het zoeken naar strategische punten voor mogelijke toekomstige landingen door missies met astronauten.

Kortom, hoe vreemd het ook lijkt, de baan van de Maan wordt ook geleidelijk gevuld met kunstmatige satellieten. Het bewijs hiervan is te zien op de foto's van de Koreaanse sonde die door de LRO zijn gemaakt. Enerzijds zal er dus meer internationale samenwerking nodig zijn om deze stromen beter te beheren. Anderzijds is een toekomst niet zo ver weg waarin zelfs de lage baan van de maan gevuld kan worden met satellieten, elk met een eigen functie. In afwachting van een echte kolonie, waarvan we zeker weten dat die niet lang meer op zich zal laten wachten.