Wat wetenschappers in 2019 voor ogen hebben om klimaatverandering tegen te gaan, lijkt op science fiction

01 December 2018

De interventie in extremis van wetenschappers om de catastrofale effecten van klimaatverandering te bestrijden lijkt te zijn voortgekomen uit een science fiction-film, waarin de mens iets absurds en gigantisch doet om het ergste te vermijden.

Het is min of meer wat sommige onderzoekers van Harvard hebben voorgesteld; een chemische verbinding vrij te geven in de stratosfeer, in staat om een deel van de energie van de zon terug te reflecteren in de ruimte.

via Nature

NASA's Goddard Space Flight Center/Wikimedia

Kunnen we zoiets doen? Het lijkt er wel op. De klimaatverandering van vandaag is een probleem waarmee we rekening beginnen te houden (meer intense atmosferische verschijnselen en op verschillende plaatsen in vergelijking met het verleden), ook al lijken er op mondiaal niveau geen grote manoeuvres te zijn om het ergste te vermijden.

Daarom zou een grotere interventie nodig zijn, of beter gezegd een ruimtelijke interventie. De wetenschappers van Harvard hebben via een publicatie in Nature bekend gemaakt dat ze de mogelijkheid bestuderen - de tweede laag van de atmosfeer vanaf het aardoppervlak - van verspreiding van een chemische verbinding in de stratosfeer die in staat is om het licht van de zon te weerkaatsen, omdat de natuurlijke bescherming waarmee miljarden jaren lang de aarde zich heeft verdedigd tegen de zonnestralen faalt.

pexels.com

De chemische verbinding in kwestie is calciumcarbonaat, een stof die jarenlang in de atmosfeer kan blijven en toch het licht van de zon weerkaatst.

De eerste kleinschalige poging zou al in 2019 klaar zijn; bij deze gelegenheid sturen de wetenschappers een luchtschip ballon in de stratosfeer om ongeveer 100 gram calciumcarbonaat te verspreiden. Vervolgens zal met behulp van een laser aan boord van de "luchtballon" het dispersieve proces van de stof worden geanalyseerd, om de hoeveelheid te schatten die nodig is voor de eigenlijke interventie.

De kritiek heeft niet op zich laten wachten; sommigen zeggen dat het slechts een "pleister" -poging is die niet reageert op de oorzaken van klimaatverandering en dat het om deze reden nutteloos zou zijn. Anderen stellen echter dat het te laat is voor elke soort maatregel die wordt aangenomen, en dat het uitstellen van de catastrofale gevolgen van klimaatverandering nu een verplichting is, geen keuze.

Volgens de studie zal het eerste experiment klaar zijn voor de eerste helft van 2019 en getest worden in het zuidwestelijke deel van de Verenigde Staten.

Een duidelijk idee over de klimaatverandering lijkt nog steeds onmogelijk; het valt nog te bezien of het te lang onderschat was, of het toch een onvermijdelijk lot was, rekening houdend met de menselijke evolutie, als er nog tijd is om iets te doen. Een klimaat van onzekerheid dat ons niet onverschillig kan laten.

Source: