Wetenschappers hebben bacteriën gevangen die afval eten door elektriciteit "uit te ademen"

07 April 2019

Als we je vertellen dat er in de Verenigde Staten een meer is dat afval opvangt en "schone" elektriciteit afvoert, dan denk je aan een fantasierijk sciencefictionverhaal. Maar het is echt waar.

Studies uitgevoerd door het wetenschappelijke team van de Washington State University bevestigen de onverwachte eigenschappen van enkele micro-organismen die aanwezig zijn in de warme wateren van geisers in het Yellowstone National Park in de Verenigde Staten. De resultaten van het onderzoek zijn verrassend.

via news.wsu.edu

VitaleBaby/wikipedia

De Amerikaanse wetenschapper Abdelrhman Mohamed en zijn collega's hebben de bacteriën gevangen die verantwoordelijk zijn voor de omzetting van vervuiling in elektriciteit in het geiserbekken Heart Lake in het Yellowstone Park. Het gebied bevat warmwaterbassins van 43 tot 93 graden, een natuurlijke habitat voor bepaalde soorten bacteriën die vervuiling kunnen omzetten in elektriciteit.

Deze micro-organismen kunnen, volgens studies van het team van Mohamed, de sleutel zijn tot het oplossen van de vervuilingsproblemen die onze planeet teisteren.

Pixabay

Om de bacteriën in de wateren van Yellowstone te vangen, heeft het team van wetenschappers onder leiding van Mohamed een krachtige potentiostaat gebruikt, een elektronisch instrument dat bestand is tegen hoge temperaturen. Door het instrument 32 dagen onder te dompelen in de wateren van de geiser, konden de wetenschappers van Washington de wonderbaarlijke bacteriën vangen.

Het onderzoek van Mohamed en zijn collega's is niet het eerste die het potentieel van bacteriën bij de productie van elektriciteit probeert te benutten. Andere experimenten hebben aangetoond dat de bacteriën in combinatie met het afval elektriciteit produceren, net zoals sommige microben energie ringen kunnen creëren.

Een waardevolle en verrassende oplossing die de manier waarop we vervuiling wereldwijd bestrijden, voor altijd zou kunnen veranderen.