Het smelten van permafrost activeert virussen en bacteriën die voor altijd uitgeroeid leken te zijn

16 September 2019

Permafrost is afgeleid van het Engelse permanent (permanent) en frost (vorst) en duidt de grond aan, typisch voor de meest noordelijke regio's van Europa, Siberië en Amerika, waar de grond voortdurend bevroren is. Deze ijslaag houdt dieren en planten vast die al miljoenen jaren dood zijn.

Onder deze wezens bevinden zich ook miljarden virussen en bacteriën. Deze worden, met het broeikaseffect, opnieuw geactiveerd, waardoor het menselijk leven in gevaar komt.

via ibtimes

Wikipedia / Brocken Inaglory

De temperatuur van de wereld vertoont geen tekenen van afname, integendeel. De gebieden die het meest worden getroffen, zijn gebieden waarvan het klimaat ooit streng was, dat wil zeggen gebieden waar permafrost zich gedurende miljoenen jaren heeft ontwikkeld. In 2019 bereikten de temperaturen in Rusland en de Verenigde Staten temperaturen die belangrijke lagen permafrost konden ontdooien: meer dan 6 meter ijs smolt tussen juli en augustus. En deze onverwachte dooi kan snel virussen en bacteriën wakker maken die duizenden, zo niet miljoenen jaren bevroren zijn.

Al in 2016 vond er, op het schiereiland Jamal in het noordwesten van Siberië (Rusland), een belangrijke dooi plaats. In datzelfde jaar kregen meer dan 12 mensen miltvuur (een ziekte veroorzaakt door de bacterie Bacillus anthracis, met de symptomen ademhalingsmoeilijkheden, shock en bewustzijnsverlies); onder de slachtoffers van de epidemie bevond zich ook een kind van 12 jaar, die stierf als gevolg van miltvuur. Volgens deskundigen was het het lijk van een besmet hert, meer dan 100 jaar dood en bevroren, die de epidemie veroorzaakte: met de dooi vergiftigde het besmette karkas de aquifers en dus andere dieren die in de buurt dronken. De dieren, die op hun beurt door de mens werden gegeten, verspreiden vervolgens de infectie.

Wikipedia / Centers for Disease Control

Deze theorie wordt bevestigd in sommige NASA-experimenten: tijdens onderzoeken naar bevroren bacteriën in de meren van Alaska ontdekten de onderzoekers dat ontwaakte microben na 30.000 jaar nog steeds het vermogen hebben om andere organismen te reproduceren en te infecteren. Anders is het daarentegen, wanneer bacteriën na een bevriezing van 8 miljoen jaar ontwaken. In dit geval werden de micro-organismen in feite opnieuw geactiveerd, maar hun vermogen om zich voort te planten en te verspreiden bleek zeer beperkt te zijn. Studies tonen echter aan dat onder ijs bedolven virussen en bacteriën weer tot leven kunnen komen, wat een gezondheidsrisico vormt voor mensen die, zonder een immuunsysteem dat is voorbereid op aanvallen door onbekende microben, mogelijk niet in staat zijn om ze tegen te gaan.

Het smelten van permafrost is een ander gevolg van de opwarming van de aarde. Door op deze weg door te gaan, worden de risico's voor ons overleven op aarde elke dag groter.