Hoeveel fysieke activiteit doet iemand met een elektrische fiets volgens wetenschappers eigenlijk?

Janine image
door Janine

16 Januari 2024

Hoeveel fysieke activiteit doet iemand met een elektrische fiets volgens wetenschappers eigenlijk?
Advertisement

De afgelopen jaren heeft een ongekende verspreiding van alternatieve mobiliteit plaatsgevonden. Wie vandaag de dag duurzaam wil reizen zonder de auto te nemen, heeft verschillende mogelijkheden, waarvan de elektrische fiets in het oog springt. Het is uiteraard een ecologisch vervoermiddel, maar in hoeverre kan het bijdragen aan de behoefte aan fysieke activiteit? Een recente studie probeerde de vraag te beantwoorden, met enkele bevestigingen en enkele verrassingen.

Traditionele of elektrische fiets: met welke ben je lichamelijk actiever?

Traditionele of elektrische fiets: met welke ben je lichamelijk actiever?

Pexels

In absolute zin zou een antwoord op de vraag in de titel kunnen zijn: er is geen vergelijking tussen een traditionele fiets en een elektrische fiets mogelijk. In hun onderzoek probeerden de onderzoekers van de Hannover Medical School echter te begrijpen wie, tussen traditionele fietsers en degenen die de voorkeur geven aan een elektrisch vervoermiddel, voldoet aan de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie betreft fysieke activiteit.

Vanuit dit oogpunt zijn er geen grote verrassingen: met de traditionele fiets kan 35% van de gebruikers 150 minuten matige activiteit per week bereiken. Voor de elektrische fiets blijven we echter steken op 22,4%. Een soortgelijk resultaat werd ook gevonden met betrekking tot het aantal keren dat fietsers het vervoermiddel gebruiken om zich te verplaatsen: ook hier winnen de traditionele fietsers.

Advertisement

Kiezen voor een elektrische fiets betekent minder bewegen

Kiezen voor een elektrische fiets betekent minder bewegen

Pexels

Tot nu toe kunnen we zeggen dat er geen grote verrassingen zijn. Gemiddeld bereiken degenen die voor een traditionele fiets kiezen de doelstellingen van de WHO voor fysieke activiteit vaker dan degenen die voor een elektrische fiets kiezen. De onderzoekers wilden echter het effect van de elektrische fiets op onze fysieke activiteit evalueren. En om dit te doen, bestudeerden ze de gegevens van ruim 1000 mensen die e-bikes gebruiken en ruim 600 mensen die de klassieke fiets gebruiken.

Volgens de resultaten verplaatsen degenen die een elektrische fiets gebruiken zich doorgaans minder en doen ze minder lichamelijke activiteit dan degenen die een traditionele fiets gebruiken. Desondanks, of misschien wel juist daardoor, is de elektrische fiets bij uitstek geschikt om de mobiliteitsgraad van ouderen, zwaarlijvige of lichamelijk beperkte mensen te vergroten. Een elektrische fiets kiezen met het idee meer te bewegen is echter geen effectieve keuze. Tegelijkertijd is er een groter risico op ongevallen vastgesteld voor degenen die voor dit vervoermiddel kiezen.

Een alternatief voor mobiliteit: traplopen

Een alternatief voor mobiliteit: traplopen

Pexels

Wie een elektrische fiets bezit maar een alternatieve manier wil vinden om fysieke activiteit en hartgezondheid te combineren, kan altijd de trap nemen. Het lijkt een statement dat grenst aan banaliteit, maar dat is het slechts tot op zekere hoogte. De Tulane Universiteit van Louisiana heeft zich beziggehouden met de kwestie, met een onverwacht resultaat. Volgens onderzoekers zou het beklimmen van minstens vijf trappen per dag het risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten met 20% kunnen verminderen. Kortom geen compleet alternatief, maar wel een goede palliatieve oplossing voor het gebrek aan fysieke activiteit door het gebruik van de elektrische fiets.

Het gebruik van een e-bike is ongetwijfeld een manier om de auto minder vaak te pakken en ook om je gemakkelijk te verplaatsen. Toch vereist het het vinden van een compromis met fysieke activiteit, die ook het welzijn van het lichaam ten goede komt. Op dezelfde manier lijkt traplopen misschien niet zo'n aantrekkelijk alternatief, maar het kan wel een eerste stap zijn op weg naar het verbeteren van je gezondheid. Stap voor stap.

Advertisement