Volgens een onderzoek zijn er vier soorten slaap bij volwassenen: wat is die van jou?

Janine image
door Janine

21 Mei 2024

Advertisement

We weten allemaal dat slaap belangrijk is, ook al slapen we vaak minder dan zou moeten. Nieuw onderzoek van de Pennsylvania State University heeft echter aangetoond dat het niet alleen gaat om hoeveel we slapen, maar ook om hoe we slapen. Er zijn in feite vier soorten slaap bij volwassenen: laten we eens kijken welke dat zijn en welke invloed ze hebben op ons welzijn.

Advertisement

Een onderzoek om de vier soorten slaap te identificeren

Unsplash

Een team onderzoekers van de Pennsylvania State University heeft een onderzoek uitgevoerd met als doel de relatie tussen slaapgewoonten en algemene gezondheid te onderzoeken. Om dit te doen, analyseerden de wetenschappers gegevens van bijna 4.000 mensen, verzameld via een enquête tussen 2004 en 2017. Het onderzoek richtte zich op de slaapkwaliteit, waarbij indicatoren zoals regelmaat, tevredenheid, alertheid, slaapefficiëntie en slaapduur werden onderzocht, zonder demografische variabelen en levensstijl te vergeten. Dit zijn de woorden van Soomi Lee, hoofdauteur van het onderzoek:

Deze resultaten kunnen suggereren dat het erg moeilijk is om onze slaapgewoonten te veranderen, omdat slaapkwaliteit een integraal onderdeel is van onze algehele levensstijl. Ze kunnen er ook op wijzen dat mensen zich nog steeds niet bewust zijn van het belang van hun slaap en het gezonde gedrag dat ermee samenhangt.

Advertisement

De vier soorten slaap bij volwassenen: er is er maar één gezond, de andere niet

Unsplash

Na analyse van de enorme hoeveelheid gegevens die gedurende meer dan 10 jaar werden verzameld, identificeerden de onderzoekers vier soorten slaap bij volwassenen. De eerste groep zijn degenen die goed slapen en een gezonde slaaproutine hebben: ze gaan op de juiste tijd naar bed, slapen het juiste aantal uren gedurende de nacht, voelen zich overdag niet moe, enzovoort. De andere drie groepen zijn:

  • degenen die minder slapen dan gemiddeld, maar dat inhalen in het weekend of op dagen dat ze niet werken;
  • mensen die kunnen worden omschreven als slapelozen, die moeite hebben om in slaap te vallen en zich overdag moe voelen;
  • mensen die 's middags graag een dutje doen en 's nachts een goede slaapkwaliteit hebben.

Het onderzoek wijst op een interessant aspect: de meeste mensen hebben de neiging om in de loop der jaren hetzelfde slaappatroon aan te houden. Dit is een positief aspect voor degenen van de eerste groep, minder voor de anderen.

De impact van slaap op het algemeen welzijn

Van de vier soorten slaap die de onderzoekers hebben ontdekt, is de kans groter dat sommige soorten slaap een grotere invloed hebben op het algehele welzijn, zoals bijvoorbeeld degenen die moeite hebben met slapen. Deze kans is kleiner voor degenen die veel middagdutjes doen en voor degenen die het in het weekend inhalen, maar alleen een voldoening gevende en regelmatige slaap heeft een positieve invloed op de persoonlijke conditie.

Om deze reden is het belangrijk om mensen voor te lichten over het belang van juist en goed slapen, misschien met een aantal goede gewoontes. Het vermijden van elektronische apparaten in bed helpt, net als regelmatig sporten, maar niet te laat. Kortom: investeren in slaap leidt tot aanzienlijke en meetbare voordelen voor het algemeen welzijn. En het begint allemaal met een simpele, maar niet banale vraag: wat is mijn type slaap?

Advertisement