Acne behandelen: onderzoekers hebben een nieuwe methode onthuld die zich richt op dezelfde bacteriën die acne veroorzaken

25 Januari 2024

Of het nu optreedt tijdens de jeugd of in andere levensfasen, acne is een huidaandoening die kan veranderen van een eenvoudige overlast tot een langdurige aandoening. Juist daarom probeert medisch onderzoek al jaren een definitieve oplossing voor het probleem te vinden en met behulp van genetische manipulatie is dat misschien gelukt. Laten we eens kijken hoe.

De studie van acne en de verantwoordelijke bacterie

Pexels

Acne is een huidaandoening die een ontsteking van de haarzakjes en de daarmee samenhangende talgklieren veroorzaakt. Hoewel de aandoening zich in de praktijk goedaardig ontwikkelt, draagt de huid vaak de tekenen van zowel vroegere als huidige acne. Daarom hebben onderzoekers zich gericht op Cutibacterium acnes, de bacterie die verantwoordelijk is voor acne, door deze genetisch te modificeren. Het onderzoek is gepubliceerd in Nature Biotechnology.

Het idee om de genen van een bacterie te manipuleren om de eigenschappen ervan te veranderen is niet nieuw, en in het geval van Cutibacterium acnes zou het dienen om de ophoping van talg te verminderen. Het doel is om de bacterie NGAL te laten produceren, een eiwit dat de talgproductie remt. Tot nu toe is Cutibacterium acnes echter resistent gebleken tegen pogingen om het te veranderen door middel van genetische manipulatie.

Een bacterie is in het laboratorium gemaakt tegen acne

Pexels

Om dit probleem te overwinnen, hebben onderzoekers hun toevlucht genomen tot genetische manipulatie om een stam van Cutibacterium acnes te creëren die het NGAL-eiwit kan produceren. In de praktijk werd een in het laboratorium gecreëerde bacterie onmiddellijk in kweken van talgcellen geplaatst, met verrassende resultaten. In minder dan 48 uur werd de talgproductie aanzienlijk verminderd, een resultaat dat ook werd bevestigd door latere experimenten op muizen. De nieuwe stam van de bacterie Cutibacterium acnes bleek effectief in het verminderen van huidontsteking.

Het succes van de experimenten op muizen is op zich geweldig nieuws in de strijd tegen acne. Het moet echter met de juiste voorzichtigheid en voorzorgsmaatregelen worden genomen, omdat de huid van muizen anders is dan de onze. Daarom bevinden we ons in de eerste fase van het onderzoek dat de nodige klinische studies zal moeten doorlopen om de impact van deze oplossing op de menselijke huid te beoordelen.

Niet alleen bacteriën: ook een vaccin tegen acne

Pexels

Zoals we in de inleiding al zeiden, zijn er veel mensen betrokken geweest bij onderzoek naar acne. En inderdaad, een ander onderzoek, dit keer van de School of Medicine van de University of California San Diego, lijkt de ontwikkeling van een effectief vaccin tegen huidontsteking bij acne te bevestigen. De experimenten hadden betrekking op muizen en de bacterie Cutibacterium acnes, in het bijzonder twee van de geproduceerde enzymen. Het ene is gerelateerd aan acne, het andere aan een gezonde huid, en het vaccin is gericht op het tegengaan van het eerste, waardoor de ontsteking wordt verminderd zonder het gezonde microbioom van de huid te beschadigen.

Samenvattend zijn er verschillende mogelijkheden om acne tegen te gaan. Of het nu door genetische manipulatie van de verantwoordelijke bacteriën is of door het veelbelovende nieuwe vaccin, de toekomst ziet er misschien rooskleuriger uit dan ooit. Ondanks het feit dat er nog een lange weg te gaan is, zijn de eerste resultaten meer dan veelbelovend: we zullen zien of ze ook effectief kunnen zijn.