Pijn in de heupzenuw verdwijnt wanneer je een paar minuten in DEZE houding zit - Curioctopus.nl
x
Door gebruik te maken van deze site, stemt u in met de manier waarop wij cookies gebruiken om uw ervaring te verbeteren. Meer weten Ok
x
Pijn in de heupzenuw verdwijnt wanneer…
Stoelen met tennisballen waar leerlingen op kunnen zitten: dit idee van een leraar gaf onverwachte resultaten bouillonblokjes zijn rotzooi: waarom je ze beter weg kunt laten en zelf bouillon kunt maken

Pijn in de heupzenuw verdwijnt wanneer je een paar minuten in DEZE houding zit

Door Skip Tromp de Haas
8.021
Advertisement

Er moet altijd een oogje in het zeil worden gehouden wat het lichaam betreft, zeker ook omdat de gouden regel opgaat dat juist mensen die niet voor hun lichaam zorgen dit juist des te meer zal moeten doen. Het moet natuurlijk niet omslaan in gekte, maar we moeten gewoon altijd even checken wat ons lichaam ons probeert te vertellen.

Een doodgewone tinteling of pijntje in de onderrug moet niet worden onderschat. Het kan om een ischias gaan, een aandoening die, als je er te lang mee blijft rondlopen, ervoor kan zorgen dat je gezondheid wordt ondermijnd. Naast een behandeling door een specialist is er ook een eenvoudige oefening die je comfortabel thuis kunt doen, namelijk de vlinderhouding.

Wanneer er in de medische wereld van ischias of ischialgie wordt gesproken, dan wil dat zeggen dat de heupzenuw ontstoken is.

foto: Tak Prosto!

De heupzenuw is de grootste zenuw in ons lichaam en loopt vanaf het heiligbeen tot aan de hiel. Dankzij deze zenuw kunnen we de ledematen in ons onderlijf voelen en bewegen. Juist omdat het zo'n belangrijke rol vervult is het nodig om hieraan de nodige aandacht te besteden. Het komt niet vaak voor, maar in sommige gevallen kan een ontsteking ook leiden tot een verlamming van het been.

De irritatie kan worden veroorzaakt door een hernia, of door een beschadiging aan de heupzenuw.

Ischias kan zich uiten via meerdere symptomen afhankelijk van de oorzaak die het in gang zet. Sommigen klagen over pijn in de onderrug, die bij inspanning of door hoest- en niesbuien erger wordt. Ook het tintelen in de voeten en een verandering in de gevoeligheid kan een eerste symptoom zijn.  

Advertisement

Wat moet je doen als een of meer van de eerdergenoemde symptomen hebt?

De huisarts moet als eerste op de hoogte zijn, hij of zij kan je zeggen of het om ischias gaat of om iets anders, of zal verder onderzoek doen om een beter beeld te krijgen.

De pijn kan hoe dan ook behoorlijk worden verminderd door een oefening die je thuis kan doen: in de vlinderhouding zitten.

  • ga op de grond zitten bij voorkeur op een zacht matje (zo'n gymnastiekmat is ideaal).
  • zet de zolen van je voeten zo goed mogelijk tegen elkaar aan voor zover dat gaat.
  • hoe dichterbij de hielen bij de binnenkant van de bovenbenen zit, des te moeilijker het wordt.
  • Breng de benen zover naar beneden toe dat je met je knieën de grond kunt raken, als dit niet lukt probeer het dan voor zover dat gaat (ga niet overrekken maar blijf gewoon in de houding zitten).
  • Blijf 30 á 60 seconden in deze houding zitten terwijl je diep inademt. Het doel is om gaandeweg langzaam deze houding langer te kunnen volhouden en dat je knieën de grond kunnen raken.

Deze oefening is niet alleen heel effectief voor ischias, ook is het goed voor de bekken en heupen en is het handig om de (binnen)beenspieren te ontspannen en je knieën en kuiten sterker te maken.

Advertisement

Laat een opmerking achter!

Advertisement
Advertisement

Vind je dit verhaal leuk?

Klik op "vind ik leuk" om niets te missen.

×

Ik ben al fan, bedankt