De genetische wortels van ADHD zijn geïdentificeerd; een uitgebreide studie heeft dit ontdekt

09 December 2018

ADHD is een van de meest voorkomende stoornissen bij kinderen en jongeren; het wordt gekenmerkt door een gebrek aan aandacht, een bijna constante staat van hyperactiviteit en een zeer impulsieve houding. De aandoening blijft zelfs in het volwassen leven bestaan en is verantwoordelijk voor verschillende complicaties op persoonlijk en sociaal niveau.

Opmerkelijk is een recente studie, de grootste en meest veeleisende die ooit is uitgevoerd om meer te weten te komen over ADHD; het onderzoek identificeerde precies welke mutaties van DNA-segmenten te maken hadden met de ontwikkeling van de ziekte.

via Nature Genetics

pexels.com

Het onderzoek heeft meer dan 80 wetenschappers van over de hele wereld en 3 grote onderzoeksorganisaties bij de zaak betrokken; het is de eerste grootschalige studie die al het DNA van 25.000 vrijwilligerspatiënten heeft onderzocht. Op deze manier was het mogelijk om 12 DNA-segmenten te isoleren, waarvan de mutaties geassocieerd zijn met een hoog risico op het ontwikkelen van de ziekte.

Het onderzoek bevestigde behalve dat het belangrijke elementen had ontdekt om de stoornis te begrijpen, ook dat wat voorheen alleen maar veronderstellingen waren; ten eerste, het feit dat attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is gekoppeld aan genetische factoren en minder te maken heeft met omgevingsfactoren. De kans om de ziekte te ontwikkelen om redenen die te maken hebben met genetica is 75%; een hoog percentage, verklaard door de hoge frequentie waarmee de genmutaties optreden.

De studie wees uit dat veel van de mutaties specifieke genen beïnvloedden; een daarvan is FOXP2, eerder bestudeerd vanwege het verband met ADHD, en betrokken bij taalontwikkeling.

Onderzoeker Bru Cormand, co-auteur van het onderzoek, stelde: "Hoewel velen het ontkennen, bevestigt deze studie dat ADHD een solide biologische basis heeft".

Source: