Wetenschappers vinden pestbacterie in een vijfduizend jaar oud graf... de pest heeft mogelijk gewoed onder mensen uit de Nieuwe Steentijd

door Skip

22 December 2018

De pest zou veel ouder zijn dan deskundigen altijd hebben gedacht. Het lijkt erop dat de epidemie die meerdere keren de bevolking in Europa heeft weggevaagd door de eeuwen heen, uit het Neolithicum stamt, zo hebben onderzoekers van de Universiteit van Kopenhagen ontdekt. Zij kwamen een hele oude stam van de bacterie tegen in de stoffelijke resten van een vrouw die vijfduizend jaar geleden heeft geleefd.

via Science News

KARL-GÖRAN SJÖGREN/UNIV. OF GOTHENBURG

De vrouw lag in een graf dat in Gökhem, Zweden en dat stamt uit de Nieuwe Steentijd. Door deze ontdekking moet mogelijk de bestaande kennis over de pest worden bijgewerkt, d.w.z. de datum waar het voor het eerst verscheen en ook waar het ontstaan is.

De Yersinia pestis, de bacterie die de pest veroorzaakt, is aangetroffen in het gebit van deze vrouw. Wanneer een mens besmet raakt met de pest, komen er heel veel bacteriën in het bloed die ook een genetisch spoor achterlaten in het tandmerg. Dat verklaart waarom onderzoekers meer dan vijfduizend jaar later de stoffelijke resten hebben kunnen onderzoeken.

Voordat deze nieuwste ontdekking werd gedaan dachten wetenschappers dat de pest uit Azië kwam. Deze vaste overtuiging moet worden herzien nu het allereerste besmettingsgeval ooit, zich mogelijk in Zweden bevindt.

Bovendien zou zo mogelijk ook de bevolkingsafname die plaatsvond in de periode van de Nieuwe Steentijd kunnen worden verklaard. Als we namelijk ervan uitgaan dat de pest epidemische vormen aan had genomen, de vraag is nu nog steeds of dat zo was, dan kunnen de grote nederzettingen die kenmerkend waren voor deze tijdsperiode mogelijk een gunstige rol hebben gespeeld in de verspreiding van deze bacterie.

Bron: