Onderzoekers ontdekken het “lontje” dat de ziekte van Alzheimer doet ontbranden en de vernietiging van neuronen versnelt - Curioctopus.nl
x
x
Onderzoekers ontdekken het “lontje”…
De oudste boom ter wereld is 4850 jaar oud, Metusalem genaamd en bevindt zich op meer dan 3000 meter hoogte Deze bioscoop heeft de stoelen vervangen door banken en tweepersoonsbedden... een droom die uitkomt!

1.065

Een recente studie, gepubliceerd in het tijdschrift Nature Communications, lijkt het mechanisme te hebben ontdekt dat verslechtering van zenuwcellen bij Alzheimerpatiënten veroorzaakt. Het onderzoek werd uitgevoerd door de groep van het Amerikaanse Van Andel Instituut, gecoördineerd door Viviane Labrie en opent een glimp van licht naar nieuwe mogelijke diagnostische hulpmiddelen om de verraderlijke ziekte te bestrijden. De onderzoekers vergeleken gezonde individuen en personen met de ziekte van Alzheimer en vonden daarin een progressieve afname van DNA-sequenties, afhankelijk van de verschillende stadia van de ziekte.

Er zijn verschillende DNA-sequenties bestudeerd die, afhankelijk van omgevingsfactoren en leeftijd, de activiteit van een groot aantal hersengenen verminderen of intensiveren. Met andere woorden, de onderzoekers ontdekten dat de zenuwcellen van Alzheimer-patiënten DNA-sequenties verliezen waarvan de genen de hersenen sneller jong houden. Tegelijkertijd was het jonge team getuige van een significante toename van de activiteit van de genetische segmenten die betrokken zijn bij de vorming van plaques die ervoor zorgen dat neuronen permanent worden beschadigd.

Viviane Labrie, projectcoördinator, legde uit dat "de zenuwcellen van mensen die ziek zijn zich gedragen alsof ze ouder zijn en steeds kwetsbaarder worden voor de ziekte van Alzheimer".

foto: Pexels

Door de moleculaire factoren die tot de ziekte leiden beter te begrijpen, zal het in de toekomst mogelijk zijn om nieuwe therapeutische strategieën te identificeren die de condities van patiënten kunnen verbeteren. Dit is zeker goed nieuws als we bedenken dat er wereldwijd volgens de schattingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) ongeveer 44 miljoen Alzheimerpatiënten zijn.

foto: Pixabay

Het aantal Alzheimerpatiënten, zeggen experts, lijkt de komende jaren te stijgen, zozeer zelfs dat verwacht wordt dat tegen 2050 ongeveer 135 miljoen patiënten de symptomen van de ziekte zullen hebben.

Laat een opmerking achter!

Vind je dit verhaal leuk?

Klik op "vind ik leuk" om niets te missen.

×