Pistache: het gedroogd fruit dat je kan helpen gewicht te verliezen en het risico op hart- en vaatziekten te verminderen - Curioctopus.nl
x
Door gebruik te maken van deze site, stemt u in met de manier waarop wij cookies gebruiken om uw ervaring te verbeteren. Meer weten Ok
x
Pistache: het gedroogd fruit dat je…
20 foto's van katten die geen moeite hebben om in de sneeuw te overleven 18 foto's van absurde objecten en situaties om te laten zien aan degenen die geloofden dat ze alles al hadden gezien

Pistache: het gedroogd fruit dat je kan helpen gewicht te verliezen en het risico op hart- en vaatziekten te verminderen

2.177
Advertisement

Pistache is de vrucht van de Pistacia vera, een fruitboom die behoort tot de familie Anacardiaceae en van het geslacht Pistacia. Het komt oorspronkelijk uit het Midden-Oosten, waar het al meer dan 7.000 jaar geleden werd geteeld en is nog steeds zeer goed bekend en gewaardeerd. Vanaf de vroegste eeuwen stond het bekend om zijn ongelooflijke voedingskwaliteiten, algemeen bekend bij Grieken en Perzen. Laten we eens kijken wat ze zijn!

Voedingsstoffen

De pistache is rijk aan koolhydraten, vezels, eiwitten, vetten, kalium, fosfor, vitamine B6, thiamine, koper, mangaan.

Antioxidanten

Pistachenoten behoren tot de meest antioxidantrijke voedingsmiddelen. Een studie heeft onderzoek gedaan door sommige deelnemers 4 weken pistachenoten te laten eten. Tegen de vierde week hadden degenen die pistachenoten hadden gegeten ook hogere niveaus van luteïne en γ-tocoferol.

Aminozuren

In vergelijking met de rest van het gedroogde fruit bevatten pistachenoten weinig calorieën (ongeveer 170 calorieën per 30 gram vergeleken met 205 voor walnoten). Bovendien zijn ze zeer rijk aan aminozuren, de essentiële componenten van eiwitten. Een van de belangrijkste is L-arginine, een aminozuur dat de bloedstroom bevordert terwijl het de bloedvaten verwijdt.

Het helpt om af te vallen

Pistachenoten zijn rijk aan vezels. De vezels helpen de gastro-intestinale doorvoer. In een onderzoek van 12 weken hadden degenen die ongeveer 50 gram pistachenoten per dag aten als middagsnack een vermindering van de body mass index in vergelijking met degenen die daarvoor zoute tussendoortjes aten.

foto: Pixnio

Het helpt de darmflora

De vezels in pistachenoten zijn uitstekende probiotica, dat wil zeggen stoffen die niet door het lichaam worden ingenomen, maar die worden gebruikt door de "goede" bacteriën van de darmflora. Hierdoor kunnen de pistachenoten de meeste maag-darmziekten voorkomen.

Verlaagd risico op hartaandoeningen

Veel studies hebben bevestigd dat de introductie van pistachenoten in iemands dieet een verlaging van het totale en LDL ("slecht")  cholesterol veroorzaakt, terwijl het HDL-cholesterol ("goed") toeneemt. Bovendien, dankzij de L-arginine, die de bloedvaten verwijdt, zorgen de pistachenoten ervoor dat de bloeddruk onder controle blijft.

Lagere bloedglucosewaarden

Pistachenoten zijn rijk aan vezels, antioxidanten, carotenoïden en fenolverbindingen. Deze stoffen verbeteren de darmtransit en helpen cellulaire veroudering te bestrijden. Dit helpt onder andere om de bloedsuikerspiegel te verlagen. Vergeet ten slotte niet dat pistachenoten niet alleen voedzaam en heilzaam zijn, maar ook erg lekker!

We herinneren je er ook aan dat de informatie in dit artikel van algemene aard is en louter ter informatie wordt gepubliceerd. Ze mogen in geen geval de mening van een arts vervangen.

Tags: EtenGezondheid
Advertisement

Laat een opmerking achter!

Vind je dit verhaal leuk?

Klik op "vind ik leuk" om niets te missen.

×

Ik ben al fan, bedankt