8 tekenen die een tekort aan eiwitten in ons lichaam kunnen suggereren - Curioctopus.nl
x
Door gebruik te maken van deze site, stemt u in met de manier waarop wij cookies gebruiken om uw ervaring te verbeteren. Meer weten Ok
x
8 tekenen die een tekort aan eiwitten…
13 foto's van een voldoening gevende schoonmaak die je zouden kunnen inspireren om hetzelfde te doen Ontbossing: in 2019 verloren we elke 6 seconden het equivalent van een voetbalveld

8 tekenen die een tekort aan eiwitten in ons lichaam kunnen suggereren

Door Janine
3.688
Advertisement

De inname van eiwit is essentieel voor ons lichaam; of je ze nu wilt innemen bij de consumptie van vlees of bij alternatieve voedingsmiddelen die er net zo rijk aan zijn zoals bijvoorbeeld eieren, het is altijd goed om een ​​persoonlijk voedingssysteem te plannen, misschien wekelijks, met een voldoende inname van eiwitten. Als er echter een tekort is in ons lichaam, dan zijn dit de 8 alarmbellen die ervoor moeten zorgen dat je meer eiwitten in je dieet opneemt.

  • Haaruitval: Ons haar bestaat voor 90% uit proteïne, zoals keratine. Als je niet genoeg voedingsstoffen hebt, kan je haar dunner worden en kleur verliezen; dit komt omdat het lichaam stopt met het gebruik van eiwitten voor niet-essentiële dingen, zoals haargroei, in een poging ze te behouden voor andere functies.
  • Verhoogde botbreuken: net als bij spieren kan een lage eiwitinname ook de botten aantasten. Het niet hebben van voldoende voedingsstoffen leidt tot een verzwakking van de weefsels, wat het risico op botbreuken vergroot.
  • Verlies van spiermassa en gewrichtspijn: een laag aanbod van eiwitten in ons lichaam kan spierzwakte veroorzaken, pijn en massaverlies zijn een teken van eiwitgebrek; dit komt omdat de spieren de grootste eiwitreserve in het lichaam zijn.
  • Aanhoudende honger: als je vaak de behoefte voelt om te eten, vooral voedsel met veel koolhydraten en suikers, weet dan dat dit soort voedsel een extreem lagere inname van eiwitten en een hoog caloriegehalte heeft.
  • Slaapproblemen: een wijdverbreid gebrek aan slaap kan een gevolg zijn van een lagere eiwitinname in ons lichaam; dit komt omdat eiwitrijk voedsel natuurlijke dragers zijn van tryptofaan, een aminozuur dat slaperigheid veroorzaakt en voor een meer regelmatige en vredige slaap zorgt.
  • Moeite om dingen te onthouden of gebrek aan concentratie: ook deze nogal verraderlijke symptomen kunnen het gevolg zijn van een lage inname van eiwitniveaus in het lichaam; in feite is een adequate eiwitinname erg belangrijk om een ​​gezonde normale hersenfunctie te ondersteunen.
  • Leververvetting: leververvetting is een van de meest voorkomende symptomen van een eiwitgebrek en kan, indien niet op tijd behandeld, ziekten veroorzaken zoals ontstekingen, levercirrose en mogelijk leverfalen; een veel voorkomende aandoening bij mensen die veel alcohol consumeren, bij mensen met obesitas en zelfs bij kinderen.
  • Huid- en nagelproblemen: een eiwitgebrek kan ervoor zorgen dat nagels zwak en kwetsbaar worden en in sommige gevallen kan zelfs de huid worden aangetast door de afwezigheid van eiwitten; dit komt omdat eiwitten de celregeneratie ondersteunen. Een droge en schrale huid kunnen daarom gerelateerde symptomen zijn.
Advertisement

Laat een opmerking achter!

Vind je dit verhaal leuk?

Klik op "vind ik leuk" om niets te missen.

×

Ik ben al fan, bedankt