Fossiele overblijfselen van 11 dinosauriërs gevonden, waaronder het goed bewaarde skelet van een exemplaar van 5 meter lang

12 Juli 2022

Het universum van dinosaurussen heeft de mens altijd gefascineerd. Het volstaat te zeggen dat in de loop der jaren zelfs een van de cultfilmsagen van de wereldcinema is gecreëerd, Jurassic Park. Deze interesse staat ook centraal in de wereld van de wetenschap.

Onlangs zijn voor het eerst in Italië talloze perfect bewaard gebleven skeletten van dinosaurussen gevonden en aan het licht gebracht.

De kist met fossielen bevat een kudde van 11 dinosaurussen, waaronder het grootste en meest complete dinosaurusskelet dat ooit in het land is gevonden.

Laten we eens kijken waar het om gaat.

via The Guardian

Pixabay - Not the actual photo

Italië heeft een nieuw persoonlijk record, voor het eerst heeft het namelijk talrijke dinosaurusskeletten in een uitstekende staat van instandhouding gevonden en aan het licht gebracht.

De ontdekking vond plaats in de buurt van een archeologisch gebied, bekend als het Villaggio del Pescatore, een paar kilometer van Triëst, in het noorden van het land.

Hoewel er de afgelopen jaren enkele geïsoleerde overblijfselen zijn gevonden in Italië, hebben paleontologen nu een hele groep fossiele overblijfselen geïdentificeerd die behoren tot de Tethyshadros insularis, een soort die 80 miljoen jaar geleden leefde en tot vijf meter lang is.

"Italië staat niet bekend om dinosaurussen en hoewel we in het verleden wat geluk hebben gehad, hebben we nu een hele kudde op een dinosaurussite", zei een professor aan de Universiteit van Bologna, in Italië.

Pixabay - Not the actual photo

Dinosaurussen zijn ook niet de enige fossiele dieren die uit de afzetting zijn teruggevonden. Er is sprake van mariene reptielen, vissen, krokodillen en zelfs schaaldieren. Deze ontdekking maakte het mogelijk om een ​​buitengewoon beeld van het zeer oude ecosysteem te reconstrueren.

"Dit is fantastisch, omdat we kunnen begrijpen in wat voor omgeving de dinosauriërs leefden", voegden de experts eraan toe. "In die tijd lag het gebied heel dicht bij de kust in een tropische, hete en vochtige omgeving die in staat was kuddes dinosaurussen te voeden."

De studie stelt daarom ook eerdere hypothesen ter discussie, die het Villaggio del Pescatore zagen als een eiland in het midden van de Tethysoceaan. Tot op heden zou de omvang van de bevindingen er daarom op wijzen dat het om verschillende delen land ging.

Sommige fossielen zijn nu te zien in het Natuurhistorisch Museum van Triëst en experts hopen een deel van de site voor het publiek te kunnen openen.

Zou je ze willen bezoeken?