Waarom zorgt kippensoep er echt voor dat we ons beter voelen als we griep hebben? De wetenschap heeft het ontdekt

Janine image
door Janine

01 December 2023

Waarom zorgt kippensoep er echt voor dat we ons beter voelen als we griep hebben? De wetenschap heeft het ontdekt
Advertisement

Voeding kan een essentiële rol spelen bij verkoudheid en griep. Het voedsel dat we eten biedt de broodnodige ondersteuning aan ons immuunsysteem en helpt ook de symptomen van de ziekte onder controle te houden. In dit artikel bekijken we wat je moet eten als je verkouden bent en welke voedingsmiddelen je absoluut moet vermijden.

Waarom voeding belangrijk is tijdens een verkoudheid

Waarom voeding belangrijk is tijdens een verkoudheid

Pexels

Laten we beginnen met een observatie die voor de hand ligt, bijna banaal: een uitgebalanceerd dieet is altijd belangrijk, in elke fase van ons leven en onze gezondheid. Voeding kan ons lichaam namelijk helpen bij ziekten zoals verkoudheid en griep. De redenen zijn verschillend:

  • allereerst voorziet het ons lichaam van belangrijke voedingsstoffen zoals vitamines, zink en probiotica;
  • ten tweede kun je uitdroging tegengaan;
  • ten slotte helpt het ontstekingen te verminderen en de symptomen te verbeteren.

In dit opzicht moeten we niet vergeten dat verkoudheid en griep ervoor zorgen dat we minder eetlust hebben. In deze gevallen is het altijd goed om te proberen iets te eten dat warm, voedzaam en goed voor je gezondheid is. Het meest klassieke voorbeeld is kippenbouillon, een oud middeltje van oma dat echter ook concrete effecten heeft op de symptomen van verkoudheid. Het is uiteraard geen medicijn, maar het bevat stoffen die nuttig zijn voor ons welzijn. Kippenbouillon bevat ook voedingsmiddelen die antioxidanten en vitamines bevatten, zoals de groenten die met de kip worden gebruikt. Als je daarnaast pasta of rijst toevoegt, krijg je ook een bron van koolhydraten binnen, die ons lichaam van energie voorzien.

Advertisement

Wat je moet eten als je verkouden bent of griep hebt

Wat je moet eten als je verkouden bent of griep hebt

Pexels

Naast kippensoep zijn er ook andere voedingsmiddelen die verkoudheids- en griepsymptomen kunnen helpen verminderen. Sommige hebben we al gezien, zoals groenten of koolhydraten, terwijl andere zijn:

  • uien en knoflook, vrij veel voorkomende ingrediënten in de keuken, hebben antiseptische eigenschappen waardoor ze antibacterieel, schimmelwerend en antiviraal zijn;
  • honing is een grootmoeders middeltje met verzachtende, ontstekingsremmende en antiseptische eigenschappen, allemaal kenmerken van een waardevolle bondgenoot tegen verkoudheid;
  • gember is een zeer veelzijdige wortel bij verkoudheid en griep, die kan worden gebruikt voor het bereiden van warme kruidenthee of smoothies;
  • warme thee is rijk aan antioxiderende polyfenolen en is daarom een ​​uitstekende drank om ons lichaam te hydrateren en verstopte neuzen te bevrijden.

Voedsel dat je moet vermijden tijdens de griep

Voedsel dat je moet vermijden tijdens de griep

Pexels

Sommige voedingsmiddelen zijn goed voor ons lichaam en helpen het herstel van de griep te versnellen. Voorbeelden zijn kippenbouillon, knoflook en ui, honing en gember. Er zijn echter voedingsmiddelen die de symptomen kunnen verergeren of zelfs het genezingsproces kunnen belemmeren. Tijdens griep moet daarom het volgende worden vermeden:

  • moeilijk verteerbare granen, zoals toast of droge zoute crackers;
  • suikerhoudende dranken zoals vruchtensap of sportdranken, die vaak toegevoegde suikers bevatten;
  • cafeïne, dat bijdraagt ​​aan uitdroging en daarom vermeden moet worden als je verkouden bent;
  • alcohol veroorzaakt ook uitdroging en is dus niet goed voor de juiste balans van het lichaam;
  • vette voedingsmiddelen, zuivelproducten en vlees, die de goede werking van het maag-darmstelsel belemmeren en het genezingsproces vertragen.

Als je verkouden bent, speelt, zoals we hebben gezien, een uitgebalanceerd dieet ook een rol in het genezingsproces. En voeding kan je ook helpen je gezondheid te versterken voordat je verkouden wordt, of het herstel te versnellen. Natuurlijk is het misschien niet zo uitnodigend als sommige van de voedingsmiddelen die in deze paragraaf worden genoemd, maar de voordelen ervan zijn talrijk, zowel op de korte als op de lange termijn.

Advertisement