6 interessante feiten die je moet weten over het gebruik van vitamines - Curioctopus.nl
x
Door gebruik te maken van deze site, stemt u in met de manier waarop wij cookies gebruiken om uw ervaring te verbeteren. Meer weten Ok
x
6 interessante feiten die je moet weten…
7 beroemde huizen in de wereld, gebouwd op de meest onwaarschijnlijke plekken 12 verrassende foto's die ons de ECHTE oorsprong laten zien van voedsel

6 interessante feiten die je moet weten over het gebruik van vitamines

Door Janine
8.569
Advertisement

Vitamines zijn essentiële elementen voor het goed functioneren van het menselijk lichaam, omdat ze ingrijpen in de regulatie van metabole processen en celfuncties. Een tekort kan zelfs tot ernstige ziektes leiden, maar we moeten ook goed letten op de kleine tekortkomingen die op de lange termijn ook van invloed kunnen zijn op de gezondheidstoestand. Maar hoe herken je dat? Hier is een gids om in gedachten te houden zodat je tijdig in kunt grijpen!

Hoe herken je een vitaminetekort?

1. Huid

  • droog of schilferig
  • trage genezing, zelfs van kleine wondjes
  • blauwe plekken 'zonder reden'

2. Nagels

  • dof
  • breekbaar
  • die niet verbeteren bij het gebruik van specifieke producten
  • met vlekken, horizontale lijnen en bobbels

3. Haren

  • haaruitval
  • breekbaar
  • dof of grijs

4. Zenuwstelsel

  • slapeloosheid
  • depressie
  • weinig concentratievermogen
  • vermoeidheid en apathie

Waarschuwing: de symptomen veroorzaakt door vitaminetekort komen vaak voor bij andere ziekten en aandoeningen. Neem geen vitamines zonder een arts te raadplegen, die je de juiste onderzoeken zal voorschrijven om de oorzaak van de ziekte te achterhalen.

Sommige geneesmiddelen verstoren de juiste opname van vitamines.

foto: pexels.com

De oorzaken van een vitaminetekort kunnen verschillen, zoals de inname van bepaalde medicijnen en geneesmiddelen die de normale absorptie beïnvloeden.

Dit zijn ze:

Aspirine: verlaagt de calcium- en vitamine A-, B- en C-niveaus.

Antibiotica: vermindert het magnesium, calcium, ijzer en vitamine B gehalte.

Diuretica: vermindert de hoeveelheid kalium, magnesium, zink en vitamine B.

Laxeermiddelen: belemmeren de opname van vitamine A, E en D.

Anticoagulantia: remmen de functionaliteit van vitamine K en E.

Advertisement

Hoe mineralen en vitamines te combineren om hun effect te optimaliseren.

foto: pixabay.com

Vitamine A: opname en ophoping van vitamine A wordt bevorderd door vitamine B, D en E, fosfor, calcium en zink.

Vitamine B: de opname wordt begunstigd door vitamine C.

Vitamine C: verbetert de intestinale absorptie van ijzer en calcium.

Vitamine D: op gunstige wijze gebruikt naast vitamine A en stimuleert de opname in het maagdarmkanaal van calcium en fosfor.

Calcium: calciumsupplementen dienen niet gelijktijdig te worden ingenomen met die met ijzer.

In deze voedingsmiddelen zit de grootste hoeveelheid vitamines.

foto: pexels.com

 Vitamine A: visolie, dierenlever, kaas, eieren

• Vitamine B6: eieren, aardappelen, peulvruchten, gekiemde zaden, zemelen, meloenen, bananen, rozijnen

• Vitamine C: aalbessen, frambozen, citroenen, aardbeien, kool, spinazie

• Vitamine D: sardientjes, zalm, makreel, dierenlever.

• Vitamine B12: vislever, zeevruchten, eieren, kaas, vlees.

• Vitamine E: plantaardige olie, tarwekiemen, hazelnoten, maïs, eieren.

• Niacine (Nicotinezuur): pruimen, gedroogde abrikozen, vijgen, dadels, wilde aardbeien.

 

Wat zijn de effecten van vitamines op het organisme?

foto: pixabay.com
  • Vitamine A
    - Reguleert de botgroei en verhoogt de weerstand tegen contractie van luchtweginfecties.
    - Symptomen van een tekort: droge, gerimpelde en geëxfolieerde huid.
    - Symptomen van overvloed: verlies van eetlust, misselijkheid, hoofdpijn, fotofobie.
  • Vitamine B
    - Reguleert de productie van antilichamen en bloedcellen; grijpt in op de werking van het zenuwstelsel.
    - Symptomen van tekort: huidirritaties, verwondingen van de mondholte.
    - Symptomen van overvloed: gevoelloosheid van benen en armen, acne.
  • Vitamine C
    - Helpt bij de productie van collageen, draagt bij aan de gezondheid van botten en tanden.
    - Symptomen van een tekort: ontsteking van het tandvlees, pijn in de gewrichten, het optreden van oedeem.
    - Symptomen van overvloed: nierstenen, vermoeidheid, hoofdpijn, braken.
  • Vitamine D
    - reguleert de calciumabsorptie, essentieel voor botgroei.
    - Symptomen van deficiëntie: rachitis, botfragiliteit, spierzwakte, intercostale pijn.
    - Symptomen van overvloed: teveel calcium in het bloed, misselijkheid, diarree.
  • Vitamine E
    - draagt bij aan de gezondheid van het immuunsysteem, elimineert vrije radicalen.
    - Symptomen van een tekort: prikkelbaarheid, spierzwakte, concentratiestoornissen.
    - Symptomen van overvloed: onderbreking van bloedcoagulatie, bloedingen.

 

 

 

 

Advertisement

Laat een opmerking achter!

Advertisement
Advertisement

Vind je dit verhaal leuk?

Klik op "vind ik leuk" om niets te missen.

×

Ik ben al fan, bedankt