Onderzoekers ontdekken het tweelingbroertje van plastic dat niet vervuilt en dat oneindig recyclebaar is

door Skip

03 Mei 2018

Toen plastic werd ontdekt, leek dit het perfecte materiaal te zijn, het materiaal dat de wereld zou revolutioneren. Dat was echter het geval omdat er geen ander materiaal was dat licht, flexibel en bestand was tegen mechanische en thermische belasting, goedkoop was en dat ontzettend lang meeging. Allemaal redenen waarom we er vandaag letterlijk door worden overspoeld. De grootste zonde van plastic is namelijk dat het zo moeilijk te recyclen is, met andere woorden, dat het weer terug kan worden gebracht tot zijn kleine basismoleculen. Onderzoekers van de Universiteit van Colorado zeggen echter erin geslaagd te zijn, of beter gezegd, een milieuvriendelijke tweelingbroer van plastic te hebben gemaakt.

De onderzoekers van de Universiteit Colorado hebben een materiaal samengesteld dat lijkt op plastic, maar dat ook talloze keren kan worden hergebruikt.

Bill Cotton/Colorado State University

Dit materiaal is een polymeer dat dezelfde eigenschappen heeft als plastic: het is licht, bestand tegen warmte, flexibel en gaat lang mee. Deze nieuwe polymeer, kan anders dan plastic dat is afgeleid uit aardoliedestillaat, opnieuw worden omgezet in de kleine moleculen waar het oorspronkelijk uit bestaat.

Wat de onderzoekers graag willen benadrukken is dat dit omzetten naar de basisvorm kan worden gedaan zonder agressieve en vervuilende chemische middelen en zonder dat daar specifieke laboratoriumomstandigheden voor nodig zijn. Integendeel, alles gebeurt op kamertemperatuur, zonder giftige stoffen en binnen een paar minuten. Dit maakt dit nieuwe polymeer het milieuvriendelijke tweelingbroertje van plastic.

Op dit moment is het materiaal nog een laboratoriumtest en zeggen wetenschappers dat het nog lang duurt voordat er een patent kan worden gemaakt. Het is niet zo dat zij door dit laatste geen hoop meer hebben om het onderzoek voort te zetten, integendeel, ze menen dat het hier om een ontdekking van de eeuw gaat, net als die ontdekking die tientallen jaren geleden leidde tot de ontdekking van plastic.

Bronnen: