Maximaal twee eieren per week? Dat klopt niet, want een onderzoek toont aan dat je er ook 12 van kunt eten

Skip

28 Mei 2018

Maximaal twee eieren per week? Dat klopt niet, want een onderzoek toont aan dat je er ook 12 van kunt eten
Advertisement

Iedereen weet dat de consumptie van eieren moet worden beperkt (tot maximaal twee of drie per week) om te voorkomen dat je een hoog cholesterol krijgt of hart- en vaatziektes krijgt. Enkele Australische wetenschappers hebben onlangs ontdekt dat, in tegenstelling tot de voedingsadviezen die tot nu toe gegeven zijn, je door eieren eten niet zwaarder zou worden en het ook niet zou leiden tot hart- en vaatziekten. Ook bij mensen met diabetes.

Advertisement
pexels.com

pexels.com

Een hoog cholesterolgehalte kan zorgen voor een toename van het LDL-cholesterol (vaak het slechte cholesterol genoemd) waardoor je een groter risico zou hebben op beroertes of hartaanvallen.

Juist daarom wordt doorgaans geadviseerd om eieren beperkt te consumeren, die als een van de grootste verhogers van het dagelijkse cholesterol worden beschouwd.

Echter, aan het eind van de test die is uitgevoerd door de onderzoekers van de Universiteit van Sydney, is er aangetoond hoe weinig waarheid er in deze mythe zit. Mensen die deelnamen aan het onderzoek werden in twee groepen verdeeld, een groep volgde een jaar lang een dieet waarbij 12 eieren per week waren inbegrepen. De andere groep mocht niet meer dan twee eieren per week eten. Na drie maanden hebben beide groepen een afvaldieet gevolgd, maar bleven ze wel het aantal eieren eten dat hen eerder was opgedragen.

Aan het einde van het experiment zijn er geen wezenlijke veranderingen waargenomen die betrekking hebben op het risico op hart- en vaatziekten. Sterker nog, beide groepen lukte het om af te vallen, ongeacht het aantal eieren dat er werd gegeten.

Uit het onderzoek blijkt dus dat eieren eten goed is voor de gezondheid. Ze zijn niet alleen een bron van proteïnen en microvoedingstoffen en hebben een hele reeks gezonde eigenschappen. Eieren zitten vol mineralen en vitaminen, bevatten ook veel albumine, een eiwit dat een belangrijk evenwicht van essentiële aminozuren biedt voor de aanmaak en het herstel van weefsel. Is dit alles? Nee. Ze bevatten ook lecithine, chemische stoffen die de sleutel lijken te zijn voor het bevorderen van het goede cholesterol.

Er zijn echt maar weinig redenen om je vandaag geen ei te gunnen!

Bronnen:

 

Advertisement