Afvallen door te wandelen is mogelijk, maar alleen als je deze 7 regels volgt - Curioctopus.nl
x
Door gebruik te maken van deze site, stemt u in met de manier waarop wij cookies gebruiken om uw ervaring te verbeteren. Meer weten Ok
x
Afvallen door te wandelen is mogelijk,…
Een aantal tragikomische strips over het leven waar je jezelf zeker in zal herkennen 6 boeiende aspecten van het menselijk lichaam die het resultaat zijn van onze evolutie

Afvallen door te wandelen is mogelijk, maar alleen als je deze 7 regels volgt

3.512
Advertisement

Wandelen heeft een heilzamer effect op het lichaam, veel meer dan hardlopen, zeggen experts en medici, omdat je zo de mogelijke gevaren wegneemt die aan hardlopen verbonden zijn (beschadiging van spieren, pezen, valpartijen en extreme vermoeidheid) terwijl juist alle positieve kanten blijven behouden die deze twee manieren van bewegen met elkaar delen. Om af te vallen hoef je niet te gaan hardlopen, maar is alleen wandelen ook niet genoeg. Er moeten gewoon enkele dingen mee worden genomen in het achterhoofd om van een prettige manier van bewegen een activiteit te maken waar je vet verbrandt en afvalt.

foto: Pixabay
  • Voorkom grote passen. Door te grote passen zetten ga je je rug in een onnatuurlijke houding brengen. Tijdens het wandelen moeten je stappen van normale lengte zijn, je schouders ontspannen, rug recht en je blik gericht op iets in de verte, buikspieren licht gespannen en je armen in een hoek van 90°.

  • Houdt een continue snelheid aan. Mensen die wandelen stellen zichzelf al gauw de vraag: hoe snel moet ik lopen? Nou, iedereen heeft natuurlijk zijn eigen tempo, maar er moet wel rekening worden gehouden ermee dat je van te langzaam lopen niet bepaald noemenswaardige fysiek gunstige effecten krijgt, maar dat te snel lopen je al wel als hardlopen zou kunnen beschouwen. 4,8 km per uur dat is een lekker tempo.

  • Houdt de regelmaat erin. Het is belangrijk om drie keer per week minstens een uur te lopen, want het is een wat minder intensieve bezigheid en moet het dus vaker worden gedaan. Net zo belangrijk is de ruimte die wordt ingebouwd voor het rekken na het lopen en de warming-up vooraf aan het begin.

  • Controleer je hartslag. Het ideale hartslagpercentage voor vetverbranden ligt rond de 60 tot 70%. 
foto: pexels.com
  • Varieer de intensiteit. Het is verstandig om ergens te lopen waar je de bewegingsintensiteit kan variëren, dus waar het omhoog gaat, daalt en waar het vlak is, allemaal om het hart in verschillende tempo's te laten werken gedurende een periode. Als alternatief kan je iets met trappen of bankjes doen, om variatie aan te brengen in het lopen.

  • Kleding moet zijn aangepast aan de buitentemperatuur. 's Winters moet er niet te warme kleding worden gedragen, maar liever kleding dat het zweet absorbeert. Ook 's zomers geniet sportkleding de voorkeur voor een goede ventilatie en zweetabsorptie.

  • Er anders naar kijken. Het geheim om van wandelen een activiteit te maken waardoor je afvalt, is door van perspectief te veranderen: door wandelen als iets ontspannends te gaan zien, is het makkelijker om het een van die gewoontes te laten worden die je graag doet.
Advertisement

Laat een opmerking achter!

Vind je dit verhaal leuk?

Klik op "vind ik leuk" om niets te missen.

×

Ik ben al fan, bedankt