Met de HALT-methode blijf je elke onbeheersbare impuls de baas - Curioctopus.nl
x
Door gebruik te maken van deze site, stemt u in met de manier waarop wij cookies gebruiken om uw ervaring te verbeteren. Meer weten Ok
x
Met de HALT-methode blijf je elke onbeheersbare…
Het menselijk lichaam op 8 plaatjes zoals je die niet iedere dag ziet. Een onderzoek stelt dat als je intelligent bent, je meer kans hebt op psychische aandoeningen

Met de HALT-methode blijf je elke onbeheersbare impuls de baas

Door Skip Tromp de Haas
1.567
Advertisement

Het is voor ons allemaal makkelijk om aan verleidingen toe te geven wanneer we niet lekker in ons vel zitten. We kunnen teveel snoepen, een te grote aankoop doen of iets anders waar we snel spijt van kunnen krijgen. Als je impulsen een probleem gaan vormen voor je gezondheid of je financiën, dan is het tijd om de situatie weer onder controle te krijgen. Hoe? Door de HALT-methode te volgen.

HALT staat voor  hungry, angry, lonely, tired in het Engels, m.a.w. honger, boosheid, eenzaamheid en vermoeidheid. Dat zijn de voornaamste redenen die de basis vormen voor een dwangmatige handeling. De afkorting werkt omdat het tot nadenken dwingt over hoe we ons op dat moment voelen en dat dit gevoel waarschijnlijk gaat leiden tot iets wat we niet echt nodig hebben.

De HALT-methode wordt ook toegepast bij de behandeling van enkele verslavingen, maar is het ook effectief in minder erge gevallen.

foto: pexels.com

Elk "rotgevoel" dat leidt tot een impulsieve handeling wordt onder de loep genomen:

  • 1. Honger
    Wanneer je lichaam niet voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, kan het niet op maximaal vermogen werken. Eetlust kan ook ontstaan doordat je een periode van stress hebt. Even stilstaan en nadenken over wat er gebeurt is de enige manier om daar achter te komen.

  • 2. Boosheid
    Dit is een hele normale emotie, maar wanneer boosheid maar blijft aanhouden is het wel fijn om te weten waar dat dan vandaan komt. Sporten of je huis schoonmaken kan je helpen om de boosheid te laten verdwijnen, maar wetenschappers zeggen dat je er wat aan hebt als je even je hart lucht bij een vriend en dat dit ook gezond is (natuurlijk zonder geweld!).

  • 3. Eenzaamheid
    Je kan je ook alleen voelen terwijl je in een groot gezelschap verkeert. De leegte opvullen met materiële zaken leidt tot geen enkele oplossing; beter pak je de telefoon en spreek je met iemand af.

  • 4. Vermoeidheid
    Wanneer we moe zijn is het heel moeilijk om helder te denken en is het makkelijk om toe te geven aan verleidingen. Door je bewust te worden van je eigen vermoeidheid kan je voorkomen dat je meer uitgeeft dan nodig of dat je ongezonde dingen eet.
Advertisement
foto: pexels.com

De volgende keer wanneer je de dringende behoefte voelt om iets te kopen, stop dan even en denk even na: voel je je echt beter als je die aankoop doet? Welke naam geef jij je vervelende gevoel? Zal je echt meer zelfvertrouwen krijgen door die nieuwe jurk of ben je misschien gelukkiger met die ene game?

Het probleem is dat het slechts tijdelijk voldoening geeft, dat echter toch negatieve gevolgen kan hebben op de lange termijn (qua gezondheid of op financieel vlak).

Zelfbewust worden levert je niet alleen op dat je niet toegeeft aan dingen waar je spijt van krijgt. Het nastreven van persoonlijke groei zorgt ook voor verbeteringen op andere vlakken in het leven!

Tags: TrucjesNuttig
Advertisement

Laat een opmerking achter!

Advertisement
Advertisement

Vind je dit verhaal leuk?

Klik op "vind ik leuk" om niets te missen.

×

Ik ben al fan, bedankt