Verrassend genoeg blijkt uit een overzicht van 6.000 onderzoeken dat het gebruik van genetisch gemodificeerd voedsel gezondheidsvoordelen oplevert

08 Februari 2019

Sinds de Amerikaanse onderzoekers Stanley Norman Cohen en Herbert Boyer in 1973 het eerste genetisch gemodificeerde organisme hebben gemaakt, blijft het debat over het al dan niet gebruiken van GGO-gewassen onderwerp van discussie.

Er zijn veel studies die hebben gewaarschuwd voor de risico's verbonden aan het gebruik van GGO's, zozeer zelfs dat het verschillende landen ertoe aanzet om ze te verbannen.

Desondanks stopten de onderzoeken niet en onlangs is een nieuwe studie gepubliceerd die een beter licht op GGO's lijkt te werpen.

pixabay

De studie, door Italianen onderzocht en gepubliceerd in het tijdschrift Scientific Reports, heeft meer dan 6.000 zoekopdrachten van de afgelopen 21 jaar onderzocht, voorgelegd aan een meta-analyse, of een cumulatieve analyse die is gebaseerd op duizenden geloofwaardige studies; op deze manier is het mogelijk om meer solide conclusies te trekken dan diegenen die uit een enkel onderzoek zouden kunnen worden verkregen.

De resultaten toonden aan dat GGO's niet alleen geen risico's voor de menselijke gezondheid opleveren, maar dat ze er zelfs een positieve invloed op kunnen hebben, en wel om twee redenen. Ten eerste hebben GGO-maïsvariëteiten wereldwijd de gewassen verhoogd, van 5,6 tot 24,5% in vergelijking met niet-GGO-gewassen. Ten tweede heeft GGO-maïs tot 36,5% minder mycotoxinen opgeleverd.

Mycotoxinen zijn chemische stoffen die worden geproduceerd door schimmels, die giftig en kankerverwekkend voor mens en dier zijn; hoewel ze worden verwijderd met schoonmaken, blijven er soms resten achter. GGO-maïs heeft in plaats daarvan minder mycotoxinen omdat de planten worden behandeld om niet te worden besmet door insecten: door de plant aan te vallen, verlagen ze het immuunsysteem, waardoor het meer onderhevig is aan de ontwikkeling van schimmels.

Deze studie stelt ons in staat om "onmiskenbare conclusies te trekken, om het vertrouwen van het publiek in voedingsproducten met genetisch gemodificeerde planten te vergroten", en misschien zelfs om boeren en bedrijven te overtuigen om op GGO's over te stappen.