23 Februari 2019

We worden als vroege vogel geboren, we worden het niet. Een nederlaag voor velen die er alles aan doen om zich aan te passen aan de ritmes die de maatschappij oplegt, een overwinning voor diegenen die dit geschenk van de natuur hebben gekregen.

Vroeg opstaan, oftewel de dag vroeg beginnen, is eigenlijk een groot geluk: naast dat het meer in lijn is met wat moderne ritmes vereisen, hebben sommige wetenschappelijke ontdekkingen waargenomen dat het ook andere gezondheidsvoordelen biedt, vergeleken met degenen die het moeilijk vinden om vroeg op te staan.

Je wordt als vroege vogel geboren, dat word je niet: volgens onderzoekers is het allemaal een kwestie van genetica - 1

Deskundigen hebben het over het chronotype wanneer zij iemand willen aanduiden die de neiging heeft vroeg naar bed te gaan en vroeg wakker te worden, of tot laat op te blijven en dan de wekker uit te stellen.

Het chronotype hangt af van een veelheid aan factoren, veel van deze zijn van genetische aard: een reactie op externe lichtprikkels, de biologische klok van ieder van ons, hormoonniveaus en lichaamstemperatuur.

"De reden waarom sommige mensen vroege vogels en andere nachtbrakers kunnen worden genoemd, houdt verband met de verschillen waarmee de hersenen de lichtsignalen van buitenaf en het functioneren van de biologische klok verwerken", zegt Samuel E. Jones, een van de auteurs van de studie gepubliceerd in Nature Communications

Door de data van andere onderzoeken te kruisen, hebben de onderzoekers tot slot ontdekt dat het vroege opstaan gekoppeld is aan een groter psychofysisch welzijn: degenen die weinig problemen hebben om de dag vroeg te beginnen, zijn ook minder vatbaar voor het ontwikkelen van depressie en schizofrenie, zeggen experts.