Wetenschappers hebben mammoetcellen van 28.000 jaar geleden opgewekt... met verontrustende resultaten

11 April 2019

Onder de machtigste dieren van het prehistorische tijdperk hebben mammoeten altijd verbazing en verwondering gewekt bij de geleerden van de oertijd van onze geschiedenis, en wetenschappelijke onderzoeken gegenereerd die in de loop van de geschiedenis hebben geleid tot revolutionaire ontdekkingen.

Een team van Japanse wetenschappers heeft verrassend genoeg cellen van de overblijfselen van een prehistorische mammoet naar muizen getransplanteerd; het resultaat van de operatie opent science fiction-scenario's.

Mauricio Antòn/wikimedia

Net als in de beroemde film Jurassic Park uit 1993, hebben sommige wetenschappers, geleid door de Japanse geleerde Kazuo Yamagata van de Universiteit van Kindai, deze revolutionaire celtransplantatie uitgevoerd waarbij de kernen ervan werden verzameld uit het karkas van het prehistorische zoogdier Yuka, die 28.000 jaar geleden op aarde leefde; gevonden in Siberië in 2010, is Yuka een van de meest onaangetaste wolharige mammoet-exemplaren ooit geanalyseerd in de geschiedenis van de wetenschap.

Het organische materiaal is in feite het best bewaard gebleven in bijzonder ongewone omgevingen of temperaturen, zoals die in het ijzige Siberië; de kou zorgt ervoor dat de weefsels, vacht en de hersenen van het dier kunnen overleven.

Nandaro/wikimedia

Japanse wetenschappers zijn er in geslaagd om 88 cellen uit Yuka's spierweefsel te extraheren en vervolgens het nucleïnemateriaal in de eicellen van de muizen te brengen, dat wil zeggen, de eieren die nog niet vruchtbaar zijn geproduceerd door de eierstokken.

Tijdens de incubatieperiode kwam de schokkende ontdekking: sommige van de getransplanteerde mammoetcellen waren nog steeds actief, zij het voor een korte tijd. Hoewel ze de celdeling niet hebben geïmplementeerd, hebben de cellulaire lichamen van het prehistorische dier fundamentele processen voltooid zoals die gerelateerd aan het paren van chromosomen voordat de celkern in tweeën splitst.

Nandaro/wikimedia

De reactivering van dode cellen is daarom niet onmogelijk en de onderzoeken uitgevoerd door het team onder leiding van Yamagata ondersteunen de stelling dat een toekomst zich zou kunnen openen, hoewel nog te ver, waarin prehistorische dieren weer tot leven zouden kunnen komen. Maar dit betekent niet dat de wolharige mammoet snel weer op de planeet van vandaag zal kunnen rondlopen.

Hoewel celdeling niet bij Yuki plaatsvond, zijn de resultaten van Yamagata's onderzoek een opmerkelijke vooruitgang ten opzichte van een soortgelijke studie die in 2009 werd uitgevoerd op een prehistorisch karkas van “slechts” 15.000 jaar geleden, en de volgende stap voor biologische wetenschap zou zelfs die van een replicatie en transcriptie van het DNA kunnen zijn!

Nandaro/wikimedia

Een perspectief dat meer op een sciencefictionfilm lijkt dan werkelijk onderzoek, maar het meest recente onderzoek bespreekt momenteel de gevolgen van dergelijke experimenten voor de activering van dode cellen gedurende duizenden jaren; dit proces van de-extinctie van prehistorische soorten zou meer een bedreiging voor de balans van de planeet kunnen worden dan een gunstige vooruitgang.

Vind je ook niet dat wetenschappelijk onderzoek zich beter zou kunnen bezighouden met de soorten die momenteel uitsterven als gevolg van de schade van de menselijke technologie, dan om te proberen de wezens van ons oerverleden op te wekken?