Deze Japanse wetenschappers hebben koeien geschilderd met zebrastrepen om insecten af te weren

13 Oktober 2019

Wie zei dat de wetenschap slechts berekeningen, formules, statistieken, grafieken of wiskundige hypothesen is? De geniale geest van sommige wetenschappers kan soms bevindingen en oplossingen produceren die de meest fantasierijke persoon ter wereld waardig zijn. Afwegen en redeneren wordt daarom net zo belangrijk als fantaseren over mogelijkheden die op het eerste gezicht misschien vreemd lijken, maar die vervolgens zeer succesvol blijken te zijn.

Een perfect voorbeeld hiervan, is de studie van enkele Japanse wetenschappers gericht op het vinden van nieuwe, ecologische methoden om koeien te beschermen tegen vliegbeten, die onophoudelijk rond de arme dieren zoemen. Pesticiden zijn uit den boze: wat we je nu gaan beschrijven is een idee dat zowel wetenschappelijk als artistiek is. Laten we eens kijken wat het is.

via Public Library of Science

plos.org

Wat als koeien als zebra's zouden worden beschilderd? Misschien kwamen de Japanse wetenschappers vanuit deze vraag op dit idee, en ze aarzelden niet om het uit te proberen. Zonder giftige materialen voor dieren te gebruiken, kregen 6 zwarte koeien witte strepen op hun huid, en de resultaten waren werkelijk positief.

De vliegen kwamen namelijk met een veel lagere frequentie bij deze "koe-zebra" hybriden in de buurt, en ze werden op een veel effectievere manier verwijderd dan wanneer alleen pesticiden zouden worden gebruikt. Zoals aangetoond door de onderzoeker Tomoki Kojima, van de zoötechnische afdeling van het Aichi Agricultural Research Centre, aan wie we het oorspronkelijke idee te danken hebben, zijn met dit systeem de risico's voor het vee drastisch verminderd, ook vanwege de toxiciteit van de chemische stoffen.

plos.org

De toekomstige bedoelingen van de onderzoekers, eenmaal gerealiseerd dat de methode effectief is, zijn die van steeds praktischer manieren om koeien te beschermen tegen schadelijke parasieten, vooral tijdens de 3-4 maanden waarin deze insecten zich verspreiden. Gezien het gebruik van niet-giftige en schadelijke materialen om ze te verven, moet ervoor worden gezorgd dat de strepen zo lang mogelijk op hun huid blijven zitten. En deze originele vondst kan ook worden uitgebreid bij varkens.

Volgens Kojima was het niet eenvoudig om boeren te overtuigen een soortgelijk apparaat te gebruiken. In eerste instantie dachten de eigenaars van de koeien dat het om een grap ging. Analyse, kwantificering en resultaten hebben echter iets anders aangetoond. En het is precies om deze reden dat de onderzoekswetenschapper zei dat hij vol vertrouwen en hoopvol was dat deze methode op een wijdverbreide manier zou kunnen doorgaan en de gezondheid van koeien zou helpen verbeteren, op een eenvoudige, voordelige en vooral niet-vervuilende manier.

plos.org

De zebrastrepen kunnen de insecten echt weghouden en, zoals te zien op verschillende wetenschappelijke sites, is het juist het specifieke aspect dat de wit-zwarte paarden onderscheidt dat hen zou helpen meer beschermd te blijven tegen beten en steken. De reden zou liggen in de “camouflerende” functie van de strepen of in die van natuurlijke afkoeling, waardoor de zebra's koel kunnen blijven, zelfs in de hete Afrikaanse hitte.

Wat de reden ook is, het feit blijft echter dat ingenieuze vondsten, zoals degene die we hebben beschreven, uitstekende alternatieven zijn voor het steeds massaler gebruik van chemische stoffen, die onvermijdelijk in de lucht terechtkomen, op planten of ingeademd worden door dieren die, uiteindelijk alleen om wat rust vragen tijdens het wandelen op het weiland.