De dolk van farao Toetanchamon is gemaakt door een meteoriet die uit de lucht is gevallen: dat onthult een onderzoek

09 Juli 2020

Het is een van de meest mysterieuze en tegelijkertijd meest fascinerende figuren in de geschiedenis van het oude Egypte, farao Toetanchamon, ook wel bekend als de “kindfarao", regeerde tussen 1332 en 1323 voor Christus over het land in Noord-Afrika en hij werd begraven in zijn piramide totdat zijn graf werd ontdekt en geanalyseerd in 1922. Onder de verschillende ornamenten van vakmanschap die te vinden waren in het graf van de historische farao, was er ook een heel bijzondere dolk.

via BBC

Dat klopt, want er werd een sierdolk gevonden in het graf van Toetanchamon, waarvan de kostbaarheid werd getest door röntgenstralen, waarna sommige geleerden van een Italiaans en Egyptisch onderzoeksteam het materiaal waarmee het was gemaakt, analyseerden. De onderzoekers benadrukten dat de dolk was gemaakt van ijzer, nikkel en kobalt; deze unieke samenstelling van elementen geeft aan dat het wapen is gemaakt met materiaal van een van de oudste objecten in het zonnestelsel: een ijzermeteoriet.

De techniek die wordt gebruikt om het mes te analyseren staat bekend als röntgenfluorescentie-spectroscopie, die de verschillende verbindingen binnen het voorwerp energetisch “activeert”. De straling die door het doelwit wordt uitgezonden, varieert in golflengten, afhankelijk van welke elementen aanwezig zijn, waardoor onderzoekers de elementaire samenstelling kunnen identificeren zonder deze op enigerlei wijze te beschadigen.

Na het mes aan zijn eigen röntgenanalyse te hebben onderworpen, was het duidelijk dat de samenstelling van de dolk duidelijk die van een ijzermeteoriet was. Wetende dat de dolk moet zijn gesmeed door een meteoriet die de koninkrijken van het rijk was binnengekomen, bekeken de onderzoekers de historische gegevens die zijn geregistreerd over de inslagen van meteorieten in het betreffende geografische gebied binnen een straal van ongeveer 2.000 kilometer.

Nadat ze de documentatie van ongeveer 20 ijzermeteorieten hadden gevonden, gebruikten de onderzoekers de precieze samenstelling van de dolk om deze tot één exemplaar te beperken: de meteoriet Kharga, gevonden in 2000 op een kalkstenen plateau in de Mersa Matruh, een zeehaven ten westen van de stad van Alexandrië. Het is dus zeer waarschijnlijk dat de oude Egyptenaren het uit de lucht hebben zien vallen en in stukken hebben gebroken, voordat ze honderden kilometers aflegden om een ​​van deze hemelfragmenten te bergen. Ongeveer 3500 jaar later, is de wetenschap erin geslaagd de reis van de dolk van de grote Egyptische farao te volgen.

Een verbluffende wetenschappelijke ontdekking die de verborgen geschiedenis van een van de meest fascinerende messen uit de geschiedenis van het oude Egypte aan het licht bracht.