Muizen "zweten" vet uit hun huid en wetenschappers ontdekken bij toeval een afslankkuur

10 Augustus 2021

Stel je voor dat je lichaamsvet zou kunnen verliezen zonder speciale diëten en zonder te sporten: het lijkt onmogelijk, toch? Wetenschappers waren dan ook verrast door wat ze door puur toeval ontdekten: onderzoekers van de Universiteit van Pennsylvania waren op zoek naar een remedie voor diabetes type 2 en stuitten plotseling op een potentieel revolutionaire behandeling voor gewichtsverlies. Als eerder werd aangenomen dat om gewicht te verliezen het noodzakelijk was om in een calorietekort te komen, nu hebben wetenschappers ontdekt dat er misschien een andere methode is.

via sciencemag

Sandy Millar/Unsplash

Wetenschappers pasten een behandeling toe op een groep laboratoriummuizen in de hoop een manier te vinden om diabetes type 2 aan te pakken, maar het experiment nam een ​​onverwachte en ongelooflijke wending: de muizen begonnen vet door hun huid te zweten. Kun je je de scène voorstellen? Onderzoekers begonnen "een slijmerige substantie" uit de huid van de muizen te zien komen. "Ze schenen in het licht", zei de hoofdonderzoeker zelfs. De muizen die de behandeling kregen waren slanker en straalden, en niemand begreep waarom en wat die stof om hen heen was.

Toen de onderzoekers het analyseerden, ontdekten ze dat het in werkelijkheid talg was: de behandeling die bedoeld was om diabetes type 2 te genezen, had een andere reactie veroorzaakt: de muizen begonnen vet uit hun huid te zweten, waardoor ze snel en zonder "opofferingen" afvielen. De behandeling in kwestie is gebaseerd op thymus stromaal lymfopoëtine (TSLP), een eiwit dat de immuuncellen activeert die ontstekingen onder controle houden. De onderzoekers verpakten de TSLP vervolgens met een adenovirus vector en injecteerden deze in de muizen. Deze behandeling zorgde ervoor dat ze snel gewicht verloren dankzij de afscheiding van talg. Talg is een olieachtige substantie die wordt geproduceerd door de klieren van de huid en bevat veel lipiden. Tijdens het onderzoek verloren de muizen de helft van hun gehele vetweefsel, inclusief visceraal vet: oftewel, die het moeilijkst te elimineren en het gevaarlijkst is.

i yunmai/Unsplash

Kun je je de implicaties en reikwijdte van dit onderzoek voorstellen? Hoewel veel mensen constant worstelen om af te vallen, kan TSLP-therapie de oplossing zijn. Wetenschappers voeren het onderzoek uit: het is niet bekend of de methode in de toekomst wijdverbreid kan zijn. Het is echter zeker dat het op mensen moet worden bestudeerd. De hoop van de onderzoekers is om de toevallige ontdekking bij muizen te vertalen naar een effectieve therapie voor mensen.