Hoe je een tennisbal kan gebruiken voor het verlichten van rugpijn en voor het ontspannen van je spieren - Curioctopus.nl
x
Door gebruik te maken van deze site, stemt u in met de manier waarop wij cookies gebruiken om uw ervaring te verbeteren. Meer weten Ok
x
Hoe je een tennisbal kan gebruiken voor…
Deze 18 situaties waren zo bijzonder en fascinerend dat er gewoon echt even een foto van moest worden gemaakt 20 foto's die duidelijk maken waarom Japan niet een land is zoals alle andere landen

Hoe je een tennisbal kan gebruiken voor het verlichten van rugpijn en voor het ontspannen van je spieren

897
Advertisement

De dagelijkse handelingen die moeten worden verricht, laten we eerlijk wezen, zijn vaak niet goed voor het lichaam, ten minste voor de beweeglijkheid en een goede toestand van je spieren. Doorgaans zijn we aan het eind van de dag vermoeid en geblokkeerd doordat we spieren aanspanden terwijl we met andere taken bezig waren.

Soms is het nodig om iemand te raadplegen die er verstand van heeft, vooral als het gaat om erge pijn. Maar heel vaak ontstaat pijn door de opgelopen spanning in je spieren. Deze spanning wegnemen houdt in dat je je beter voelt en vooral dat je 's nachts beter uitrust.

Daarom volgen er zo meteen enkele oefeningen waarmee je veelvoorkomende problemen kunt verhelpen. We raden je alleen wel aan om ze langzaam te doen en zonder de bewegingen te forceren.

1. Je nek

Na veel uren in dezelfde houding te hebben doorgebracht kunnen je suboccipitale spieren (dat zijn je spieren onder je nek) en al de spieren waarmee je je hoofd rechtophoudt heel stijf zijn. Wat je kunt doen om die te ontspannen:

  • Ga op de grond liggen op je rug en leg twee tennisballen onder je nek waar deze overgaat in je schedel;
  • Begin je hoofd langzaam naar beneden en naar boven te bewegen alsof je ja/nee knikt, waarbij je de ballen laat komen tot op het punt waar je nek overgaat in je rug;
  • Na ongeveer een minuut ga je verder met het bewegen van je hoofd van rechts naar links alsof je ja/nee zegt;
  • Nadat er weer een minuut is verstreken wissel je de twee bewegingen af: nog eens 60 seconden rechts-links en op en neer.
Advertisement

2. Je schouders

foto: Pixabay

Op je schouders kan veel spanning komen te staan zowel door een kantoorbaan als door het doen van werk waar je je armen inzet. Wat je kunt doen om je schouders te ontspannen:

  • Ga op de grond liggen op je rug met je gezicht naar boven;
  • Leg een tennisbal onder je schouders;
  • Er is geen specifiek te maken beweging, zorg gewoon dat je de bal verplaatst door bijvoorbeeld een ronddraaiende beweging te maken en doe je dat gedurende een aantal minuten.

3. Je borst

foto: pexels

Ook je borstspieren kunnen desondanks dat dit minder problemen oplevert, toch last hebben van de bewegingen die je overdag de hele tijd maakt. Wat je kunt doen om je borstspieren te ontspannen:

  • Ga voor een deur staan of tegen de hoek van een muur. Als je tegen dit punt staat, dan kan je de muur als het ware 'omhelzen';
  • Plaats de tennisbal tussen jou en de muur, ter hoogte van net onder je sleutelbeen;
  • Haal een minuut lang diep adem en vul je borstkas met lucht waardoor je dus druk uitoefent op de tennisbal;
  • Maak kleine bewegingen naar rechts/links en van boven naar beneden waarbij je de bal dan over het bovenste gedeelte van je borst laat lopen;
  • Doe na ongeveer een minuut een stap achteruit en ontspan je spieren.

4. Je rug

Je rug is zonder meer het meest gevoelige deel omdat we hier de lasten mee dragen en er de kans bestaat dat we houdingen gaan aannemen die slechter voor ons zijn. Als je last hebt van je rug, dan kan dat komen door te stijve spieren. Probeer deze oefening:

  • Ga languit op de grond liggen en ontspan je een minuut;
  • Leg twee tennisballen onder je rug ter hoogte van je nieren;
  • Draai door je bekken te bewegen, naar rechts en dan naar links en laat je hierbij de bal rondgaan over je onderrug;
  • Schuif met je lichaam om de bal omhoog te laten komen en beweeg je langzamer op de plekken die het stijfst zijn;
  • Voel hoe lekker de druk is rond je ruggengraat en ga hiermee maximaal vijf minuten door. Daarna ontspan.

Onthoud dat je deze oefeningen langzaam moet doen en dat je deze niet in de plaats kunt gebruiken van medisch advies, zeker niet wanneer er sprake is van sterke en aanhoudende pijn. We hopen dat we je van enkele adviezen hebben voorzien waarmee je je lichaam beter leert kennen en hoe je het de zorg moet geven die het verdient.

Advertisement

Laat een opmerking achter!

Advertisement
Advertisement

Vind je dit verhaal leuk?

Klik op "vind ik leuk" om niets te missen.

×

Ik ben al fan, bedankt