Lichaamsbeweging maakt je gelukkiger dan geld, dat zegt een onderzoek van Oxford - Curioctopus.nl
x
Door gebruik te maken van deze site, stemt u in met de manier waarop wij cookies gebruiken om uw ervaring te verbeteren. Meer weten Ok
x
Lichaamsbeweging maakt je gelukkiger…
14 mensen die Moeder Natuur uniek heeft gemaakt met een bijzonder detail 10 ondergewaardeerde uitvindingen die heel handig kunnen zijn

Lichaamsbeweging maakt je gelukkiger dan geld, dat zegt een onderzoek van Oxford

231
Advertisement

De mogelijkheid hebben om te kopen waar we van houden of ons interesseert, wat we nodig hebben of ons leven comfortabeler maakt, verbetert onze stemming enorm. Over het algemeen kan gezegd worden dat een flink budget hebben ons gelukkiger maakt.

Hoe waar dit ook is, het gezegde "geld maakt niet gelukkig” lijkt een nieuwe bevestiging te hebben gekregen: dankzij recente studies is ontdekt dat wat mensen echt gelukkig maakt, lichaamsbeweging is.

foto: pixabay

Volgens studies uitgevoerd door onderzoekers van de University of Oxford en Yale University brengt regelmatige lichaamsbeweging zowel fysieke als mentale voordelen met zich mee.

Tijdens de studie, gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift The Lancelot, interviewden de onderzoekers meer dan 1,2 miljoen mensen. De vragen van de geïnterviewden waren in feite drie: 1) hoe vaak voelde je je verdrietig of gestrest in de afgelopen 30 dagen? 2) Wat is je inkomen? 3) Hoeveel en welke fysieke activiteit beoefen je?

Wetenschappers hebben ontdekt dat degenen die regelmatig aan lichaamsbeweging doen, ongeveer 35 dagen per jaar een slecht humeur hadden, terwijl degenen die niet aan sport deden 53 dagen chagrijnig waren (maar liefst 18 dagen meer). Dat niet alleen: onderzoekers hebben gemerkt dat mensen die fysiek actief zijn, even gelukkig zijn als degenen die, ondanks het feit dat ze geen sport beoefenen, $25.000 meer per jaar verdienen.

Adam Chekroud, onderzoeker aan de afdeling Psychologie aan de Yale University, benadrukte echter dat te veel sport schadelijk kan zijn voor de geestelijke gezondheid: in feite heeft fysieke activiteit alleen een gunstig effect op het humeur als het met mate wordt beoefend.

Advertisement
foto: maxpixel

Drie of vijf trainingssessies, die elk 30 tot 60 minuten per keer duren, zijn ideaal. De geestelijke gezondheid van de deelnemers die meer dan drie uur per dag trainden, had meer te lijden dan die van degenen die niet bijzonder fysiek actief waren. Verder heeft de studie aangetoond dat interactie met anderen tijdens het sporten de stemming verbetert; dat is waarom teamsporten de voorkeur hebben, maar joggen met vrienden kan ons ook opvrolijken en ontspannen.

Dus waar wachten we nog op? Bel je beste vriend, doe een trainingspak en schoenen aan en ga naar buiten om even heerlijk te gaan hardlopen!

Advertisement

Laat een opmerking achter!

Advertisement
Advertisement

Vind je dit verhaal leuk?

Klik op "vind ik leuk" om niets te missen.

×

Ik ben al fan, bedankt