Word je echt dik als je te snel eet? Dit is wat de wetenschap erover zegt - Curioctopus.nl
x
Door gebruik te maken van deze site, stemt u in met de manier waarop wij cookies gebruiken om uw ervaring te verbeteren. Meer weten Ok
x
Word je echt dik als je te snel eet?…
De kaart van de Stammen van inheemse Amerikanen: een stukje geschiedenis dat je NOOIT in schoolboeken hebt gelezen 15 prachtige bomen van over de hele wereld die je in je tuin wilt planten

Word je echt dik als je te snel eet? Dit is wat de wetenschap erover zegt

828
Advertisement

Heb je je ooit afgevraagd wat voor soort eter je bent? Nee? Probeer het, omdat je goede of slechte gewoonten kunt ontdekken waarvan je misschien niet eens wist dat je ze had.

Als je aan tafel zit of een maaltijd buitenshuis eet, neem je dan de tijd, of slik je alles door alsof het je laatste maaltijd op aarde is?

Als de tweede situatie degene is die je het meest vertegenwoordigt, pas dan op: op deze manier zal je spijsvertering - en je gezondheid - eronder lijden. Waarschijnlijk hebben ze je al vanaf jonge leeftijd verteld dat snel eten slecht is. Laten we in detail zien waarom en hoe je het kunt vermijden.

foto: pxhere.com

Ten eerste, als je om je lijn geeft, weet dan dat als je snel eet, je kunt aankomen. Dit is te wijten aan het feit dat hoe sneller je het voedsel naar binnen werkt, hoe eerder je je vol voelt, maar zonder goed te assimileren. Als je langzamer eet, zul je meer honger hebben en van de maaltijd "genieten".

Het is een kwestie van verzadiging: als je je haast om een maaltijd te eten, zal het lichaam geen mogelijkheid hebben om het biologische mechanisme dat de wens om te eten of ermee te stoppen naar behoren te laten werken. Om deze functie te reguleren, is cholecystokinine, een hormoon uitgescheiden in de dunne darm, dat de hersenen over verzadiging "waarschuwt".

foto: Picryl.com

Bovendien, door langzamer te eten, verminder je de hoeveelheid onnodig voedsel, juist omdat je al vol zult zijn voordat je meer wilt eten. Om het te bewijzen, zijn verschillende wetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd met proefpersonen met een normaal gewicht en obesitas, die op verschillende tijden te eten kregen.

Uit de tests bleek dat de deelnemers aan de tests die minder voedsel consumeerden degenen waren die langzamer aten, en omgekeerd. Bovendien werd na ontspannender gegeten te hebben, hun hongergevoel na de maaltijd verminderd.

Advertisement

Maar hoe kun je voorkomen dat je lunches en diners te snel doorslikt? Hier zijn enkele tips die van pas kunnen komen:

  • Kauw veel en goed: elke hap moet tussen de 20 en 25 keer worden gekauwd
  • Eet met anderen, socialiseer, maak een praatje en slik het voedsel dan langzamer door
  • Creëer, indien mogelijk, een ontspannen omgeving om te eten: hierbij kan eten met de tv aan ook helpen
  • Gebruik zo vaak mogelijk bestek, ook met voedsel zoals pizza of broodjes

Herken je jezelf in deze goede gewoonten? Als het antwoord negatief is, is het misschien goed om er op een andere manier aan te wennen, om er zeker van te zijn dat het voedsel dat we eten echt dient om ons gezond te houden!

SOURCE:

Advertisement

Laat een opmerking achter!

Advertisement
Advertisement

Vind je dit verhaal leuk?

Klik op "vind ik leuk" om niets te missen.

×

Ik ben al fan, bedankt