Astronomen ontdekken een enorm zwart gat dat wel 40 miljard keer zo groot is als de zon

door Skip

11 Augustus 2019

Ze zijn er, maar ook weer niet. We kunnen ze zien... maar niet direct. Dit is geen grapje, maar gewoon een opsomming van enkele kenmerken die zwarte gaten hebben. Zo is het nu net met deze hemellichamen: zij ontglippen ons steeds, maar voor alles wat zich erin bevindt is er geen uitweg.

Hun zwaartekrachtsveld is zo sterk dat ze niets uitstralen, zelfs geen licht. Ze houden alle materie binnen vast en komt het juist hierdoor dat we ze niet direct kunnen observeren, maar alleen weten dat ze bestaan doordat ze beïnvloeden wat er zich om hen heen bevindt. De interesse in alles wat met zwarte gaten te maken heeft is altijd groot geweest, en ook het onderwerp van talloze astronomische onderzoeken.

Het onderzoek, gedaan door een team van Duitse wetenschappers, is in die zin even sensationeel als fascinerend en we gaan je er zo over vertellen.

via Newsweek

NASA Jet Propulsion Laboratory - Caltech

Het onderzoeksteam bestaat uit wetenschappers van het Max-Planck-Institut für extraterrestrische Physik in Garching en de Sternwarte-universiteit te Monaco. Het team heeft een van deze hemellichamen met echt bijzondere kenmerken, weten te traceren. Hun onderzoek is opgestuurd naar het Astrophysical Journal en is gepubliceerd door ArXiv. De experts hebben gebruikt gemaakt van de MUSE, de Multi Unit Spectroscopic Explorer. Deze is geïnstalleerd op een systeem van vier telescopen en bevindt zich in de sterrenwacht in de Chileense woestijn Atacama.

Het zwarte gat dat is waargenomen is nagenoeg monsterlijk te noemen vanwege de massa en zijn grootte. Het bevindt zich in het midden van een eliptisch sterrenstelsel genaamd Holmberg 15A, dat op ruim 700 miljoen lichtjaren is verwijderd de aarde. De afstand is immens, het is haast nauwelijks voor te stellen voor ons als mensen.

Het immense, "waanzinnig grote" zwarte gat is een van de grootste die ooit is gevonden. Daarnaast is het ook de grootste die ooit gevonden is door te kijken naar de beweging van de sterren eromheen. We zeiden al eerder hoe deze zwarte gaten heel veel invloed hebben op dingen om hun heen. Duitse wetenschappers berekende dus hoe groot het gat is, en blijkt het 40 miljard keer zo groot te zijn als de zon!

NASA - Chandra X-ray Observatory/Harvard

Het heeft de naam Holm 15A gekregen en hoewel het niet het grootste zwarte gat ooit gevonden is, scheelt het verrassend weinig. Onderzoekers waren nog het meeste onder de indruk van z'n grootte.

De waarnemingshorizon is de grens van het zwarte gat. Voorbij aan dit punt komt licht er niet eens doorheen. De grens bevindt zich op een afstand van 790 astronomische eenheden. Om enigzins een idee te krijgen van groot deze afstand is, moet je voorstellen dat een astronomische eenheid overeenkomt met de afstand tussen de aarde en de zon.

Er is geen enkele twijfel, van alleen al denken in zulke groottes daar raak je al van in de war. Maar, Holm 15A is er wel, in zijn heel veraf gelegen sterrenstelsel, zo immens groot, mysterieus en fascinerend als hij is.

En hij is waarschijnlijk niet de enige. Maar dat zal blijken uit ontdekkingen die in de toekomst worden gedaan als de technologische middelen en de modellen worden gemaakt door mensen om de ongelofelijke eigenschappen te bestuderen van de ruimte, die niet hetzelfde zal blijven. En misschien kan er dan steeds meer duidelijker worden over hoe alles is ontstaan en welke rol wij hebben in het geheel...