Kom met tennisballen van alledaagse nek- en rugpijn af... - Curioctopus.nl
x
Door gebruik te maken van deze site, stemt u in met de manier waarop wij cookies gebruiken om uw ervaring te verbeteren. Meer weten Ok
x
Kom met tennisballen van alledaagse…
Vissengraat ingeslikt? Geen paniek, zo kom je in een keer van dat vervelende ding af Ben je op zoek naar de meest natuurgetrouwe oplossing tegen muggen?

Kom met tennisballen van alledaagse nek- en rugpijn af...

4.897
Advertisement

Iedereen heeft wel pijn in zijn rug, nek, pols- en kniegewrichten, of heeft dat wel eens gehad. Deze pijn kan veel oorzaken hebben en zich op verschillende manieren uiten, zoals een verkeerde, incorrecte houding, ongemakkelijke schoenen en te weinig bewegen. Als het moeilijk is om te achterhalen wat de oorzaak is, dan is het net zo moeilijk om een herstelplan op te stellen dat het beste past. In enkele gevallen is revalidatietherapie voldoende, in andere, lastigere gevallen is een specifiekere behandeling nodig.

Na een lange dag werken hebben de nekspieren behoefte aan ontspanning. Dat kun je proberen met deze oefening.

Ga op de grond liggen op je rug en leg de tennisbal onder je nek, net onder het punt waar je schedel begint. Houd er enkele seconden de druk op en beweeg je hoofd een klein beetje naar voren. Na een paar seconden beweeg je je hoofd naar de zijkanten en druk je bal weer richting de grond. Blijf dit doen totdat je voelt dat je nekspieren zich gaan ontspannen.

Rugpijn aanpakken.

foto: Jill Miller

Leg twee tennisballen achter elkaar, een klein beetje boven het stuitje, ter hoogte van waar je ribben beginnen. Beweeg het bekken zo dat de ballen zich naar voren bewegen via de rug. Haal diep adem en herhaal de oefening gedurende vijf minuten.

Advertisement

Stijve schouders.

foto: Jill Miller

Deze oefening maakt je schouderspieren langer en kan ontspanning brengen in het geval dat deze pijnlijk zijn door een verkeerde houding of teveel tillen. Ga op de grond liggen op je rug en leg een tennisbal ter hoogte van je schouderbladen en maak roterende bewegingen.

Pijn in de heupen.

foto: Active

Als je je heupen slecht kunt bewegen dan kan dit er ook toe leiden dat je last krijgt van plaatselijke gewrichten daar. Met deze oefening kan je de pijn verminderen in de onderrug en de heupen. Ga op je buik liggen en leg de tennisbal ter hoogte van je heup zoals op de foto. Maak langzaam twaalf keer ronde bewegingen met je lichaam.

Borstspieren.

foto: Jill Miller

Gespannen borstspieren kunnen ervoor zorgen dat ademhalen lastiger gaat. Om dit probleem op te lossen kan je proberen een tennisbal onder je sleutelbeen te plaatsen en deze tegen een muur te drukken. Haal langzaam adem en hou die positie ongeveer een minuut vast.

Pijn in de knieën.

foto: Jill Miller

Met deze oefening kan je de spieren ontspannen die zich tussen de kniefschijf, in je dijen en onderbenen bevinden. Ga zitten op een kruk en plaats de bal in je knieholte. Breng je hiel naar je bil en hou die positie een paar minuten vast. Strek dan je been en ontspan. Herhaal deze oefening 10 keer.

Rugspieren

foto: Yoga Tune Up

Door een slechte houding kan je pijn krijgen in verschillende delen van je rug. Om de spierspanning te verlagen plaatsje een of meer tennisballen ter hoogte van de getroffen pijnlijke gebieden. Maak vervolgens dezelfde soort beweging die je ook zou maken wanneer je sit-ups zou doen. Door de druk die wordt uitgeoefend zou de pijn moeten verminderen. 

Spanning in de spieren van je hand.

foto: JLWPT

Mensen die urenlang per dag schrijven hebben hier last van omdat ze hun hand continu aanspannen. Om je hand te ontzien kan een tennisbal goed van pas komen. Leg de bal op tafel en zet je hand erop en doe daar bovenop je andere hand. Oefen druk uit op je handen, afgewisseld door rustpauzes. 

Opgezwollen en zware voeten

foto: JLWPT

Als je 's avonds merkt dat je een zwaar gevoel hebt in je voeten en dat ze gezwollen zijn, probeer ze dan op de volgende manier te ontspannen. Leg een tennisbal op de grond en ga erop staan met de bal van je voet. Beweeg je voet naar voren en naar achteren. Doe dit met beide voeten.

Spanning in je quadriceps.

foto: Jill Miller

Je kunt proberen om de spanning in je dijbenen te verlagen met deze simpele oefening. Leg de ballen zo neer dat ze de zijkant raken van je dijbeen. Maak vervolgens roterende bewegingen en wissel daarna af van dijbeen.

Advertisement

Laat een opmerking achter!

Advertisement
Advertisement

Vind je dit verhaal leuk?

Klik op "vind ik leuk" om niets te missen.

×

Ik ben al fan, bedankt