Wetenschappers ontdekken dat sommige darmenzymen de bloedgroep van cellen zouden kunnen veranderen

door Skip

25 Augustus 2018

Hoe vaak horen we wel niet dat er 'een gebrek is aan bloed?' Deze situaties ontstaan doordat bij iedereen niet altijd hetzelfde type bloed door de aderen stroomt. We weten dat er vier bloedgroepen bestaan, te weten A, B, AB en 0. Ook is bekend dat bloedtype 0 het kostbaarst is omdat dit kan worden gebruikt voor transfusies, ongeacht welke bloedgroep de ontvanger heeft.

Onderzoekers zijn tot een resultaat gekomen waardoor mogelijk de kennis die we hebben van bloedgroepen, ingrijpend zou kunnen veranderen. Ze hebben namelijk een manier gevonden om groep A en B om te zetten in 0, met andere woorden: van niet-universeel bloed, universeel bloed maken.

via livescience.com

U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Thomas Spangler

De sleutel tot deze transformatie zit in het menselijk lichaam, in de darmen om precies te zijn.

In het spijsverteringskanaal zitten er bacteriën waarbij is gezien dat ze enzymen (lees: eiwitten) bevatten, die de antigenen kapot kunnen maken die in de rode bloedlichaampjes zitten in bloedtype A en B. Deze antigenen, wat niet veel meer is dan suikers, zorgen voor ernstige immuunsysteemreacties wanneer iemand het verkeerde bloedtype krijgt toegediend.

Er zijn al andere enzymen waarvan we weten dat ze bloed van het type B kunnen omzetten in 0, maar is het nu voor het eerst zo dat men ook slaagt in het omzetten van bloed van het type A, en dit dan vooral op een goedkope en eenduidige  manier. "Dit is altijd de grootste uitdaging geweest," zo laat Stephen Withers, hoofdauteur van het onderzoek weten.

maxpixel.net

Er is altijd een enorme vraag naar bloedtype 0 omdat er in rode bloedlichaampjes geen enkele vorm van antigenen zitten. Dit maakt die mensen met dit type bloed dus tot 'universele donateurs.' Iedereen kan dus bloedtype 0 toegediend krijgen zonder dat er een reactie van het immuunsysteem optreedt.

Mensen die daarentegen bloedtype A hebben kunnen alleen doneren aan mensen met A-bloed of AB-bloed, en gaat hetzelfde op voor bloedtype B. Ook deze bloedtypes zijn om te zetten in universeel bloed, omdat dus de antigenen die horen bij beide soorten, weg worden gehaald.

Hoe dan? Onderzoekers zijn erin geslaagd de antigenen te verwijderen door de enzymen in bacteriën te gebruiken die aanwezig zijn in de darmen van mensen.

De darmwand is bedekt met slijm dat mucinen bevat, dat zijn eiwitten die gedeeltelijk bestaan uit suikers. Deze suikers zijn een voedingsbron voor darmbacteriën. Deze bacteriën maken als het ware de suikers los van de darmwand door middel van de chemische reactie die wordt ingeleid door de enzymen die ze hebben. De onderzoekers hebben gezien dat de suikers in de mucinen en die in de antigenen zitten van de rode bloedlichaampjes (in A en B-bloed), erg op elkaar lijken.

Een test was genoeg om het resultaat waar op werd gehoopt, te bereiken: de enzymen maakten daadwerkelijk de antigenen kapot.

Het is een ontdekking om enthousiast van te worden, en wordt het mogelijk situaties waarin er behoefte is aan bloed, op een geheel andere manier te beheersen.

De onderzoekers willen echter nog een ding op het hart drukken, namelijk dat de simpelste en goedkoopste manier nog altijd is om zo veel mogelijk mensen bloed te laten doneren, met name van bloedtype 0.