De NASA heeft een asteroïde ontdekt die zo vol goud is dat alle inwoners van de aarde "rijk" zouden kunnen worden

06 Juli 2019

Ware rijkdom zit soms niet in ons maar… boven ons. Om precies te zijn, vele kilometers boven ons, zo hoog dat je tot Mars en Jupiter moet komen om het te vinden! Ja, want de ontdekking van de NASA waar we je nu over gaan vertellen is precies dat: een gigantische ruimtelijke goudmijn.

We beschrijven niet het scenario van een sciencefictionfilm, maar de realiteit. Tussen de banen van de twee planeten naast de aarde in de tegenovergestelde richting van de zon, bevindt zich een asteroïde die alle inwoners van de wereld blij kan maken, niemand uitgezonderd.

via International Business Times

ASU-Peter Rubin/Wikimedia

Het heet Psyche 16 en is een hemellichaam dat voor het grootste deel bestaat uit vaste metalen. In het bijzonder bevinden zich goud, platina, nikkel en ijzer in zulke grote hoeveelheden dat, volgens schattingen, als ze naar de aarde zouden worden gebracht, ze elke inwoner zouden kunnen verrijken en de economische problemen van iedereen zouden kunnen oplossen.

In feite wordt het huidige economische systeem van onze planeet geschat op ongeveer 66,2 biljoen euro. Welnu: ben je er klaar voor om te weten hoeveel de edelmetalen in Psyche 16 waard zijn? Afgerond komt het neer op ongeveer 9 quadriljoen euro!

De asteroïde, hoewel al bekend sinds 1852 dankzij de Italiaanse astronoom Annibale De Gasparis, is pas onlangs "op waarde geschat" voor zijn interne economische potentieel. Bovendien zijn de metaalcomponenten, evenals hun waarde, interessant omdat de meeste van de onderzochte planeten gas- of ijs- of rotsoppervlakken hebben.

Daarom besloot de NASA om een ​​missie op te zetten, genaamd Discovery Mission, naar het enkelvoudig hemellichaam, met de bedoeling het in 2026 te bereiken. Er is echter geen exploitatie van de mijnbouw in zicht: de operatie zal gelukkig alleen maar wetenschappelijke doelen hebben. Als in feite, door hypothese, de edelmetalen in Psyche 16 naar de aarde zouden worden gebracht, zou de economie van de hele wereld instorten, "op nul gezet" door het ruimtelijke goud.

De wetenschappelijke waarde van Psyche 16 blijft echter erg hoog. Er wordt verondersteld dat de asteroïde zou kunnen bestaan ​​uit een van de samenstellende elementen van het zonnestelsel, en dit zou een unieke gelegenheid kunnen zijn om meer te leren over de oorsprong van onze planeet.

Het gebruik van asteroïden voor hun rijkdom is echter niet iets op afstand of te ver weg van de realiteit. Sinds 2015 is het in feite legaal om er een of meer te bezitten en ondanks de wetenschappelijke intentie van de NASA kan een buitenaardse goudkoorts niet worden uitgesloten. Bovendien zijn er al ruimtelijke mijnbouwbedrijven die andere asteroïden met grote geschatte waarde observeren.

Een nieuwe grens om rijkdom en winst te zoeken? Wie weet. Zeker, hierin slaagt de mens - in voor- en tegenspoed - er niet altijd in om grenzen te stellen...