De uren slaap die nodig zijn om je uitgerust te voelen variëren van leeftijd tot leeftijd: enkele wetenschappelijke onderzoeken bevestigen dit - Curioctopus.nl
x
Door gebruik te maken van deze site, stemt u in met de manier waarop wij cookies gebruiken om uw ervaring te verbeteren. Meer weten Ok
x
De uren slaap die nodig zijn om je uitgerust…
6 beroemde psychologische experimenten die je bestaande ideeën over de menselijke geest doen wankelen. 18 zeldzame foto's uit de 20ste eeuw waarvan de kans heel klein is dat je die in geschiedenisboeken hebt gezien

De uren slaap die nodig zijn om je uitgerust te voelen variëren van leeftijd tot leeftijd: enkele wetenschappelijke onderzoeken bevestigen dit

Door Skip Tromp de Haas
3.582
Advertisement

Langdurig jezelf helemaal overgeven aan stress en er niet in slagen om voldoende rust te krijgen zijn twee situaties die echt slecht kunnen uitpakken voor je gezondheid. Er zijn op dit moment ook verschillende onderzoeken waarin in vastgesteld is dat goed voldoende en rustig kunnen slapen en je aan de slaapwaakritmes te houden je in staat stellen om goed te functioneren. Het probleem is dat we niet altijd kunnen berekenen hoeveel slaap wij en de mensen van wie we houden, nodig hebben! Met de leeftijd verandert je behoeftes en dus ook het optimaal aantal uur dat we daarvoor zouden moeten vrijmaken!

Hoeveel uur slaap heb je nodig om voldoende rust te krijgen? Dat hangt af van hoe oud je bent!

Over het algemeen zijn het aantal uren slaap die iemand in een bepaalde leeftijdscategorie nodig heeft:

  • Tussen 0 en 3 maanden: 14 tot 17 uur.
  • Tussen 4 en 11 maanden: 12 tot 15 uur.
  • Tussen 12 en 24 maanden: 11 tot 14 uur.
  • Tussen 3 en 5 jaar: 10 tot 13 uur.
  • Tussen 6 en 13 jaar: 9 tot 11 uur.
  • Tussen 14 en 17 jaar: 8 tot 10 uur.
  • Tussen 18 en 25 jaar: 7 tot 9 uur.
  • Tussen 26 en 64 jaar: 7 tot 9 uur.

Let op je gewoontes die maken dat je slaap inlevert!

foto: Pixabay.com
  • Een kamer waar teveel licht is of schermen van apparaten gebruiken voor het slapen gaan.
  • Een slaapkamer die altijd rommelig is.
  • Heel heet douchen vlak voordat je gaat slapen 's avonds.
  • Veel wekkers zetten.
  • Geen enkele dagelijkse routine hebben.
  • Gemiste uren slaap inhalen tijdens het weekend.
  • Geraffineerde suikerproducten eten voor het slapen gaan of ontbijt overslaan.

Door deze aanwijzingen te volgen kan je misschien je kans op lang en rustig slapen verbeteren. Maar als je denkt problemen met slapen te hebben is het altijd goed om de mening te vragen van een deskundige.

Bron:

http://www.jneurosci.org/content/37/21/5263
https://www.huffingtonpost.com/van-winkles/hoarders-cant-hoard-sleep_b_7655182.html
https://www.healthline.com/health/sleep-deprivation/effects-on-body#1
https://sleepfoundation.org/excessivesleepiness/content/how-much-sleep-do-we-really-need-0

Advertisement

Laat een opmerking achter!

Vind je dit verhaal leuk?

Klik op "vind ik leuk" om niets te missen.

×

Ik ben al fan, bedankt